Hoppa till innehållet

Startup-doldisen som omsätter 70 Mkr

Startup-bolaget Inkopio har som mål förändra konsultinköpen i grunden. Efter att ha grundats för två år sedan räknar man i år med en omsättning på 70 miljoner kronor.

Teamet bakom Inkopio, Marcus Grindange, Magnus Krantz, Eva Qvam, Nils Keife, Rachel Branden och Christian Söderlind.
Teamet bakom Inkopio, Marcus Grindange, Magnus Krantz, Eva Qvam, Nils Keife, Rachel Branden och Christian Söderlind.

”Konsultinköpen är kanske den mest manuella av alla processer hos många stora företag och organisationer. Det är många steg och system som oftast inte hänger samman”, säger Nils Keife, vd på Inkopio.

Det var utgångspunkten när han tillsammans med kollegorna Magnus Krantz och Christian Söderlind bestämde sig för att satsa egna pengar och bygga ett molnbaserat system för konsultinköp. De säljer både det fristående systemet som molntjänst, och möjligheten att köpa hela eller delar av konsulthanteringen som tjänst. Och kurvan pekar onekligen uppåt.

Förra året omsatte bolaget 26 Mkr, i år räknar man med att omsätta 70 Mkr och göra någon miljon i vinst. Vad vinstmarginalerna blir i framtiden är svårt att sia om eftersom bolagets produkter skiljer sig åt. Systemförsäljningen har stora marginaler men mindre omsättning och för hanteringstjänsten gäller det motsatta.

”Men det viktigaste är att vi oavsett hoppas kunna generera bra lönsamhet per anställd och per insatt kapital”, säger Nils Keife.

Inkopio själva beskriver produkten som ”ett system som stödjer hela kedjan från behovsbeskrivning och inköp, kontraktskrivande, tid- och kostnadsrapportering, till slutbetald faktura och utvärdering av uppdraget”.

De har enligt egen utsago några av världens mest kända varumärken som kunder. Nils Keife vill däremot inte avslöja exakt vilka kunder bolaget har men han berättar att åtminstone en kund är en gigant inom området.

”Vi har en av Nordens största inköpare av konsulter som gör alla sina konsultinköp hos oss, det är ett bolag i miljardklassen med konsulter i Norden, Baltikum och Indien”.

Sedan början på året är Inkopio medlem i Stings inkubator och man sitter också i startuphubben SUP46. Inom två år hoppas bolaget att deras tjänst ska vara ett självklart val för de största konsultköparna i Norden, men än så länge har bolaget inga planer på att ta in något riskkapital.

”Vi har naturligtvis funderat på hur det skulle kunna påverka oss, men vi har kommit fram till att vi inte behöver det i dagsläget”, säger Nils Keife.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera