Trots hård konkurrens från bland andra Trine (NTL) och Visiba Care (NTL) blev det 1928 Diagnostics (NTL), som utvecklar en tjänst för diagnostik av antibiotikaresistenta bakterier, som avgick med segern i Göteborg den 18 oktober.
Juryn, där bland andra nyckelspelare som Northzone, Moor och Industrifonden fanns representerade, föll för bolagets vision och skalbara affärsmodell.
”Det var så häftigt att vinna, särskilt med det startfältet”, säger 1928 Diagnostics vd och grundare Kristina Lagerstedt.
Läs mer: De tog hem segern vid Startup Tour i Göteborg
Genom 1928 Diagnostics teknik kan resistenta bakteriers DNA analyseras så att det blir möjligt att sätta in rätt typ av antibiotika direkt. Idén föddes när Kristina Lagerstedt jobbade som cancerforskare med barn som drabbats av leukemi.
”90 procent av barnen överlever. Men 10 procent gör inte det eftersom man sänker deras immunförsvar med cellgifter. De klarar inte av enkla bakterieinfektioner och då handlar det om att sätta in rätt behandling snabbare”, säger Kristina Lagerstedt.
Tillsammans med forskarkollegan Erik Kristiansson och Susanne Staaf från Astra Zeneca bestämde hon sig för att utveckla en produkt för att skynda på diagnostiken. Årtalet i bolagsnamnet syftar på året då penicillinet, den första antibiotikan, upptäcktes.
”Det är det vi vill rädda – den här fantastiska upptäckten som är på väg att falla ur våra händer i dag”, säger Kristina Lagerstedt.
Läs mer: Chalmers Ventures höjer Göteborgs startupscen
Än så länge används 1928 Diagnostics produkt på tre sjukhus i Sverige. Men fler är på gång, berättar Kristina Lagerstedt.
”Det är ytterligare fem sjukhus i Sverige som är intresserade. Sedan har vi också sett intresse från myndigheter, sjukhus och forskningslabb i elva olika länder ute i Europa.”
Vad tror du om era möjligheter att vinna finalen?
”Jag kommer att göra mitt absolut bästa. Jag ska försöka fila lite på tiden, så att jag hinner prata till alla mina slides vid presentationen”, säger Kristina Lagerstedt och skrattar.
Nu återstår endast deltävlingen i Stockholm innan startfältet är komplett. Vem som går vidare från huvudstaden kommer att avgöras precis innan finalen drar igång den 8 december.
Vinnaren av Startup Tour får bland annat en resa till Silicon Valley och 1 miljon kronor i annonsbudget.