Hoppa till innehållet

Startupgrundaren: Vi kvinnor granskas på ett tuffare sätt

Misstro, negligering och en försiktig optimism. Di Digital har intervjuat fyra kvinnliga  startupgrundare om svårigheterna att resa kapital i den mansdominerade techbranschen.

Bonnie Roupé, grundare av den kinesiska gravidappen Bonzun, vittnar om att det läggs större krav på henne än på manliga grundare.
Bonnie Roupé, grundare av den kinesiska gravidappen Bonzun, vittnar om att det läggs större krav på henne än på manliga grundare.Foto: Jesper Frisk

Att vara kvinna, techentreprenör och lyckas ta in pengar från riskkapitalister är inte alltid en enkel ekvation.

Di Digital har intervjuat fyra kvinnor som valt att grunda techbolag tillsammans med andra kvinnor eller som står som ensamma grundare. De tog alla in riskkapital i fjol och berättar om blandade upplevelser i mötet med investeringsteam – som i 86 procent av fallen är män.

”Jag upplever att jag ses som en kvinna i första hand och inte som entreprenör. Att jag är tvungen att bevisa mig eftersom ingen tror på kapaciteten jag besitter som företagare”, säger Bonnie Roupé. Hon är grundare av bolaget och gravidappen Bonzun (NTL) som slagit stort på marknaden i Kina.

Läs mer: Mindre än 1 procent av riskkapitalet går till kvinnliga entreprenörer 

Di Digitals granskning visar att av över 11 miljarder kronor går enbart en bråkdel till bolag med enbart kvinnliga grundare.
Di Digitals granskning visar att av över 11 miljarder kronor går enbart en bråkdel till bolag med enbart kvinnliga grundare.

Flera av de grundare Di Digital pratat med vittnar om att kvinnor osynliggörs i stor utsträckning inom branschen. Ofta är de ensamma bland männen på styrelsemötena. 

Men erfarenheterna skiljer sig åt. Träningsappen Swiftrs medgrundare Johanna Sjögren säger att hon personligen inte kommit i kontakt med negativa upplevelser i samband med att just ta in kapital i bolaget. 

En förklaring tror hon kan vara att Swiftr (NTL) är en produkt som riktar sig till både män och kvinnor.

”Vi har en väldigt könlös produkt som alla kan relatera till. Men jag har hört talas om andra kvinnor som söker kapital och presenterar en produkt som de – oftast manliga – investerarna inte förstår sig på. Det kan innebära en svårighet.”

Johanna Sjögren och Fanny Sjöström är grundare av träningsappen Swiftr.
Johanna Sjögren och Fanny Sjöström är grundare av träningsappen Swiftr.Foto: Amanda Lindgren

Uppfattningen delas av flera kvinnor. Även bokningstjänsten Bookatreats (NTL) grundare Malin Eduards vittnar om komplikationer som uppstår på grund av att tjänstens initiala målgrupp är kvinnor.

”Då behöver man lägga mer tid på att förklara sin pitch. Du måste tydligt visa vad du kan om konsumentbeteende och exakt hur pengarna ska spenderas.”

Läs mer: Lena Apler är årets Female Founder: "Är man säker på sin idé är det bara att ta för sig" 

Och kvinnor blir tuffare granskade i karriären och har mindre utrymme för att göra misstag, enligt Malin Eduards. Hon upplever dock inte att hennes könstillhörighet har satt krokben för chanserna till investeringar i bolaget. 

”Många investerare tycker att det är positivt med kvinnliga entreprenörer, speciellt inom techindustrin. Det finns säkert lika mycket motstånd som medvind.”

Bonnie Roupé är dock av en annan åsikt. Hon tror att det från ett utomstående perspektiv kan vara gynnsamt med en manlig medgrundare och att det ökar möjligheten att ta in kapital.

”I Kina anställde jag faktiskt en general manager som inte var särskilt kompetent men som såg kompetent ut. Han fick synas utåt medan jag pratade om mjuka värden”, säger hon och fortsätter:

”Jag har också fått rådet att inte ta in en kvinnlig styrelseordförande. Det har jag inte följt.”

Missa inte: Startup Stories med Bonnie Roupé: ”Kinesiska jättarna öppnar upp ett stort nätverk”

Men trots den fortsatt ojämna könsfördelningen bland techgrundarna – finns det hopp för framtidens kvinnor?

Martina Klingvall, grundare av den digitala mobiloperatören Telness (NTL), vill tro det.

”Jag upplever att många investerare förstår fördelarna med att ha en diversifierad portfölj och att även ha investeringar med kvinnliga grundare. Och tjejer behöver bli bättre på att ta större risker. Vi kan tendera att inte tro tillräckligt på oss själva, även fast vi tror på våra idéer”, säger hon.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera