Hoppa till innehållet

Statliga miljoner ska ge industrin en digital skjuts

Sverige ska lära av Tyskland och låta staten hjälpa till att digitalisera industrin. Nu satsar regeringen 130 Mkr på allt från 3D-skrivare till interaktiv modeproduktion. H&M och Ericsson är bland bolagen som får äta av kakan.

Näringsminister Mikael Damberg (S) har sökt att profilera sig inom frågor som rör startups och digitalisering.
Näringsminister Mikael Damberg (S) har sökt att profilera sig inom frågor som rör startups och digitalisering.Foto: Oskar Omne

Att industribolagens behöver affärsmodeller anpassade efter ett digitalt samhälle märks inte i alla styrelserum.

När Di Digital granskade den digitala kompetensen i börsjättarnas styrelser hade tre industribolag – Alfa Laval, Atlas Copco och Skanska – inga styrelsemedlemmar med digital kompetens.

 

Inte lagt tillräckligt med tid på digitala affärsmodeller

 

Bekännelsen från Investors ordförande Jacob Wallenberg att svenska storbolag inte har jobbat tillräckligt mycket med sina digitala strategier stämmer överens med näringsminister Mikael Dambergs (S) intryck av situationen.

Läs mer: Svenska företag digitalt svaga

”Vi har en vittnesbörd inte minst från stora svenska företag om att man inte har lagt tillräckligt med tid på digitala affärsmodeller och på hur verksamheten kan se ut framöver”, säger Mikael Damberg till Di Digital.

Näringsministern har sedan tillträdet 2014 profilerat sig inom frågor som rör startupsektorn och digitalisering, till exempel vad gäller beskattningen av personaloptioner. Just det förslaget, som nyligen presenterades, mötte stundtals hård kritik i branschen.

Nu satsar regeringen 116 Mkr på en rad digitaliseringsprojekt som ska gynna både små och stora svenska företag. Projekten, som har utlysts av myndigheten Vinnova, samfinansieras av näringslivet och akademin. Den totala budgeten uppgår alltså till drygt 230 Mkr fram till 2018.

Till exempel ska Chalmers och Mälardalens högskolor utveckla robotar för att montera produkter tillsammans med bolag som Volvo personvagnar och automationsbolaget Prodtex.

På frågan om varför jättebolag som Ericsson och H&M behöver statliga pengar ger Mikael Damberg inget rakt svar. ”Jag tror framförallt att de företagen behöver samarbeta, både med forskningsstrukturer och med myndigheter. Men de behöver också träffa andra företag”, säger han.

ABB, Eon, Vattenfall och Ericsson är bland de som ska ta fram energisystem som växlar till solenergi när solen skiner och vindkraft när det blåser.

Ericsson behöver inte statliga pengar

”Det som är intressant med dessa pilotprojekt är att vi gör saker på riktigt. Vi prövar en ny teknik för att digitalisera, effektivisera och göra svensk industri mer konkurrenskraftig”, säger Ericssons forskningschef Sara Mazur.

Varför behöver ni statliga pengar för att genomföra detta?

”Ericsson behöver inte statliga pengar för att genomföra ett uppkopplat samhälle när det gäller att skapa vår egen teknik. Däremot behöver många av de spelare vi samarbetar med det. Vi talar om samarbeten med företag, kommuner, landsting, akademi och forskningsinstitut. Där finns det definitivt ett behov av statligt stöd. Det handlar om hela ekosystemet”, säger Sara Mazur.

Läs mer: Ericsson i partnerskap med Amazon

H&M är också med bland företagen som ska nyttja digitaliseringsstödet. Tillsammans med aktörer som Moderådet, Stockholms universitet och Ericsson ska modejätten ta fram en interaktiv videotjänst som gör att kunderna kan vara med och anpassa ett klädesplagg efter egna önskemål innan det sys. Syftet är att minska överproduktionen.

Den tyska teknikjätten Siemens deltar i ett projekt som rör 3D-skrivare. Siemens har spelat en viktig roll i Tysklands digitala industriomställning. Tyska finansdepartementet har vigt över 900 Mkr åt olika forsknings- och utvecklingsåtgärder som ska gynna landets industrisektor fram till 2017.

”Det är det vi gör nu i Sverige – men ett antal år för sent”, säger Mikael Damberg och skyller på otillräckliga åtgärder från den tidigare Alliansregeringen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera