Hoppa till innehållet

Stavfel orsakade Amazons driftstopp

I tisdags orsakade ett enkelt stavfel ett driftstopp på molntjänsterna hos Amazon. Det är varken den första eller sista gången som den mänskliga faktorn kommer skapa problem för techjättarna.

Driftstoppet i Amazons molntjänster orsakades av den mänskliga faktorn.
Driftstoppet i Amazons molntjänster orsakades av den mänskliga faktorn.Foto: Amazon.

Driftstoppet på Amazons molntjänster i tisdags berodde på ett misstag av en anställd. Mer specifikt så orsakades det av ett stavfel under ett serveringrepp, framgår det av ett blogginlägg av företaget.

Sajter som Netflix, Reddit och nyhetsbyrån Associated Press drabbades av stoppet på molntjänsten. 

Läs även: Prisvinnande Amazon på väg mot fristående streamingtjänst 

Det var i samband med att företaget skulle förbättra hastigheten på företagets molnbaserade system S3 som några servrar togs offline. Den anställde skrev fel kommando som gjorde att fler servrar än avsett berördes. Stavfelet ledde till en dominoeffekt som till slut slog ut S3-systemet och andra Amazon-tjänster. 

Det var inte förrän på tisdagskvällen lokal tid som problemet var löst, uppger Computerworld.

Det här är knappast första gången som den mänskliga faktorn påverkar techjättarnas tjänster. I juni i fjol kunde Di Digital rapportera om hur Telia släckte ner mycket av nätet för miljontals européer. Avbrottet den gången det en ingenjör på Telia som av misstag felkonfiguerade en router som ledde all europeisk trafik till Hongkong. 

Läs även: Telia släckte internet – skickade trafiken till Hongkong

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här 

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera