Hoppa till innehållet

Stenbeck lämnar ordförandeposten i Kinnevik

Cristina Stenbeck, storägare och styrelseordförande i Kinnevik, föreslås inte till omval av valberedningen. Istället föreslås Tom Boardman ta över som ordförande. 

Cristina Stenbeck, styrelseordförande för Kinnevik.
Cristina Stenbeck, styrelseordförande för Kinnevik.

Cristina Stenbeck har sedan 2013 varit arbetande styrelseordförande för Kinnevik. Under den tiden har till exempel Zalando och Rocket internet noterats på börsen. 

"Det har varit en enastående resa bestående av intensivt arbete och stora framgångar. Kinnevik är idag starkare än någonsin, med en fantastisk portfölj inom såväl mobiltelefoni som digitala tjänster och den starkaste balansräkningen i bolagets historia", säger Cristina Stenbeck i ett pressmeddelande. 

Läs även: Di Digitals intervju med Cristina Stenbeck om avhoppet: "Vill förbereda nästa våg av investeringar" 

Nu tar hon dock ett kliv åt sidan och lämnar rollen som styrelseordförande för Kinnevik, men kvarstår i styrelsen. Samtidigt lämnar hon styrelsen i telekomoperatören Millicom.

"Jag kommer fortsätta att stödja Kinneviks team i dess arbete att möta sina långsiktiga åtaganden gentemot sina aktieägare och portföljbolag som styrelseledamot. Som en aktiv representant för bolagets största aktieägare ämnar jag även fortsätta leda arbetet i Kinneviks valberedning", säger Cristina Stenbeck i pressmeddelandet.

Som ny styrelseordförande föreslås sydafrikanen Tom Boardman som suttit i Kinneviks styrelse sedan 2011. Han har tidigare arbetat i bank- och gruvindustrin. 

I Kinneviks styrelse sitter bland annat den tidigare finansministern Anders Borg och finansmannen Erik Mitteregger. En ny styrelseledamot förslås också till Kinneviks styrelse, Lothar Lanz, som samtidigt har föreslagits som styrelseordförande för tyska Zalando.

Läs även: Di Digitals intervju med Cristina Stenbeck om avhoppet: "Vill förbereda nästa våg av investeringar" 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera