Hoppa till innehållet

Steve Wozniak - geni eller galning?

När Apples medgrundare Steve Wozniak talar lyssnar alla med andakt. Men borde man göra det? Steve Wozniak har åsikter om det mesta. Fråga och du får svar.

Det här är vad som händer när man får 45 minuter med datorlegenden. 

Steve Wozniak är en levande legend i IT-världen efter att tillsammans med Steve Jobs ha grundat Apple.
Steve Wozniak är en levande legend i IT-världen efter att tillsammans med Steve Jobs ha grundat Apple.Foto: Claes-Göran Flinck

 ”If you wanna live here you have to deliver. Like Steve.”

”Jobs or Wozniak?”…

”Steve Jobs was just a poser, he couldn’t even code”

Replikskiftet inleder den första säsongen av HBO:s serie Silicon Valley.

I just Silicon Valley är ”Woz” en levande legend. Men annars är han för alltid den där andra som var med och grundade Apple (även om de egentligen var tre grundare).

Vi träffade Steve Wozniak när han var på besök, på konferensen From Business to Buttons i Stockholm i april. Han visade sig ha svar på, eller i alla fall åsikter om, det mesta. Som att året borde bestå av enskilda dagar istället för att delas upp i månader. Eller att han räknat ut hur världens ekonomiska tillväxt hänger samman med energianvändning (kostnaden för en vara = mängden energi som krävs för att skapa den).

”Allt är energi i slutändan. Om man vill att tillväxten ska fördubblas så fördubblas energianvändandet. Det är min egen formel”, säger Steve Wozniak.

Han räknade ut det i duschen. Han räknar med att det kan leda till ett nobelpris om någon nationalekonom tänker vidare på det. Det är svårt att veta om han menar allvar. Men det verkar så. Steve Wozniak arbetar i dag som forskningschef på bolaget Primary Data men är fortfarande anställd av Apple.

Apple är nu ett armbandsföretag. De säljer armband för 700 dollar. Det är inte det Apple vi startade.

”Jag är den enda Appleanställde som fått lön varje vecka sedan bolaget startades. Tydligen är det Steve Jobs som jag ska rapportera till, så jag kan inte bli sparkad”.

Hans inställning till dagens Apple svänger fram och tillbaka bara under de 45 minuter vi pratar. Det börjar med att jag ställer den lätt ledande frågan:

Hur har Apple kunnat ha kvar sin innovationskraft trots att bolaget blivit så stort?

”Är det verkligen så, eller är det bara så det uppfattas? Till att börja med köper bolag som Apple och Google upp små startups och sen säger man att de är innovativa. Jag skulle säga att Apple var innovativt under Steve Jobs tid. Då hade man hemliga projekt och skyddade produktutvecklingen. Det hjälpte dem att göra Iphonen exakt så som Steve Jobs ville ha den”.

Linus Larsson från DN rycker in och ställer uppföljningsfrågan: Hur ser du på Apple efter Steve Jobs. Har Tim Cook behållit samma företagskultur?

”Larry Elisson på Oracle sa att Apple skulle dö utan Steve Jobs. Det är klart, alla företag kommer att dö inom 1000 år så det är lite dumt uttryckt men jag sa ’vänta två år så får vi se vad som har hänt’”.

Wozniak

Di Digitals Viktor Ström i samtal med legenden Steve Wozniak.

”Först kom IOS8 som fick mig att trilla av stolen. Det är så många småsaker i det som bara gör livet enklare. Sen släppte man Iphone med stor skärm. Jag vet inte varför det tog så lång tid att göra det. För ett par år sedan gick man in i en elektronikbutik och där stod mobilerna på rad, stor skärm, stor skärm, stor skärm, stor skärm… Iphone. Jag tror Steve Jobs var så övertygad om att han hade rätt att hans dogm levde kvar efter honom. Tim Cook lyckades bryta ner det. Jag tror det var väldigt bra för Apple och att bolaget nu är inne i en stark innovativ fas”, säger Steve Wozniak men ändrar sig sen tvärt:

”Klockan… Å andra sidan är klockan intressant. Säljer Apple en klocka? Skulle ni säga att Apple säljer en klocka?”

”Det är namnet på produkten”, försöker Linus Larsson.

”Kan man säga att det är en dator?”, försöker jag  

”Jag skulle inte ens säga det. Det är det de vill att du ska tro. Gå in på Apples hemsida och du kommer att se 15 olika klockor i mittensegmentet. Vad är skillnaden på dem?”

”Armbandet…?”, försöker jag precis så tvekande som man blir under ett läxförhör med en levande legend.

”Ja! Apple är nu ett armbandsföretag. De säljer armband för 700 dollar. Det är inte det Apple vi startade. Det är inte det Apple som fört världen framåt. Men det är dagens Apple.

”Hur känns det?” frågar Linus Larsson.

Det är lite oklart om Steve Wozniak bryr sig om frågan men han fortsätter i alla fall att prata. 

”De säljer en guldklocka för 10 000 dollar. Om du köper guldklockan får du bra värde för pengarna, då är det en prestigesymbol. Men om du köper en billigare variant, är det värt det? Du kan bli lurad på pengarna om du köper en billig modell men inte med de dyrare”.

Steve Wozniak visar sen upp sin egen klocka. En mycket märklig nördig retro-pryl

”Jag testade Samsung Gear men slängde den efter en halv dag. Den var bara ett onödigt steg på vägen mellan mig och min telefon. Den här passar mig. Jag har den här för att jag gillar ovanliga saker…. Låt mig ge er mitt visitkort”, säger Steve Wozniak och delar ut det märkligaste visitkort jag fått som reporter på Dagens industri.

Woz business card

Men kan vi hoppa tillbaka till frågan

”Kommer ni ihåg den första iphonen? Den hade inte ens externa appar. Steve Jobs ville inte ha det. Men sen öppnades det upp och det visade sig bli det som förändrat våra liv mest. När folk frågar vilken jag tycker varit den viktigaste Apple-produkten svarar jag: App store. Det gjorde Iphonen till en plattform och det är därför vi nu får företag som Uber”.

Vilken är din egen favoritapp?

”Det har alltid varit Siri. Från början var Siri inte inbyggt i Iphonen, det var en app du köpte. Jag köpte den och kunde göra saker som att beställa en taxi genom att säga ’taxi’. Sen en dag satt jag och min fru vid en sjö och hon frågade om Lake Tahoe var den största sjön i Kalifornien. Jag ägnade 20 minuter åt att försöka söka fram svaret utan att lyckas. Efter det sa jag på skoj att vi kan ju testa Siri. Så jag frågade ’vilka är de fem största sjöarna i Kalifornien?’. Direkt dök de upp 1, 2, 3, 4, 5… ’Det var ett Heureka-moment’”

”I hela mitt liv har jag velat kunna prata som vanligt och ha en maskin som svarar. Titta hur nära vi har kommit. Vilket också får mig att tänka på om maskiner kan få ett medvetande. Och jag vet inte om det är bra eller dåligt…”

Men kan vi hoppa tillbaka till frågan om hur Apple fortsatt att vara ett innovativt företag. Jag undrar

”Ja, det är en väldigt viktig fråga hur man hanterar det inom stora företag. Det måste komma från högsta ledningen för att det ska fungera. Att ta in unga personer som bygger saker är det viktigaste. Folk som varit ’makers’. De har inte bara idéer de vet också hur de kan omsättas i praktiken. VD:ar för storbolag bör ha en nära kommunikation med unga på universiteten, det är de unga som först vet vart saker är på väg”.

”Sen ska man ha små projekt inom bolaget. Projekt som får leva utanför företagets byråkrati. Det svåraste med sådana projekt är att företaget har ett rykte och inarbetade sätt att göra saker på. När det kommer något nytt och bättre får de problem att ta företaget i den riktningen. Titta på Blackberry eller HP.”

Det var just på HP som Steve Wozniak och Steve Jobs lärde känna varandra. Under tidigt 70-tal dominerade HP marknaden för avancerade miniräknare men de blev överkörda av det vid tiden mer innovativa bolaget Texas Instruments.

Jag är orolig för att datorerna redan har vunnit och att vi bara fortsätter att producera dem.

Det kommer ju många nya startups idag som utmanar storföretagen. Om du jämför hur det var när du och Steve Jobs startade Apple med hur teknikstartups har det i dag. Tycker du att förutsättningarna har ändrats?

”Jag ser ingen större skillnad. Titta på produkten här”, säger han och lyfter upp en låda med en smart knapp från det svenska startupföretaget Flic.

”Det finns ett väldigt stort utrymme för nya företag. Men man ska inte sikta på att bli nästa Apple. Apple är undantaget, det är inte en normal entreprenörsresa.”

”I Silicon Valley startas det bolag överallt. Alla unga gör det och om de är framgångsrika har de råd att köpa ett hus i San Francisco. Men den typen av saker som fungerade på min tid, att gå till en elektronikbutik, köpa lite olika delar och sätta ihop dem, det är verkligen förbi. Det handlar ju mest om mjukvara, men finns utrymme för en del små sidogrejer inom hårdvara.”

steve wozniak

En Steve Wozniak i högform svarar på allt även om svaren ibland direkt motsäger varandra.

Steve Wozniak gillar små uppkopplade prylar, det som brukar kallas Internet of things, men är samtidigt livrädd för dem.

”Jag är mer rädd för dem än vad jag vill ha dem. Det är som att vi människor vill vara ett husdjur som blir omhändertaget. När datorer klarar av att programmera sig själva kommer de inte att begränsas av oss människor. Och det kommer att vara på tok för sent innan vi upptäcker det och stänger av dem”

”Jag är faktiskt mer än rädd. Jag ångrar min del i utvecklingen mot artificiell intelligens. Nu älskar alla teknik. Och det krävs två personer med stressiga jobb för att ha råd med ett hus i San Francisco. Det var inte meningen att det skulle bli så”.

”Hela idén var att göra nörden på företaget till en hjälte. Att ge folk kraftfullare verktyg. Nu kommer datorer närmre och närmre riktigt tänkande. Vi tror vi har kontroll. Men jag är orolig för att datorerna redan har vunnit och att vi bara fortsätter att producera dem.”

Steve Wozniak är uppenbart orolig för vart den artificiella intelligensen ska leda oss. Men att han ångrar sin del i utvecklingen av kraftfullare datorer är svårt att ta på allvar. Någonstans här tar våra 45 minuter med Steve Wozniak slut och jag lämnar med en känsla av osäkerhet: Var det en galning eller ett geni jag träffade? Jag vet fortfarande inte. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera