Hoppa till innehållet

Sthlm Tech Fest låter kvinnor välja biljettpris själva

Stämningen på deras konferens har anklagats för att vara grabbig och sexistisk. Nu angriper Sthlm Tech Fest problemet från en okonventionell vinkel – och subventionerar biljettpriset för kvinnor.

Sthlm Tech Fest och dess arrangör Tyler Crowley
Sthlm Tech Fest och dess arrangör Tyler CrowleyFoto: Sammy Steen

2014 blåste det kring techkonferensen Sthlm Tech Fest. Flera deltagare riktade allvarlig kritik mot evenemanget för dess sexistiska jargong. Bland dem fanns bolaget Mentimeters vd Johnny Warström, som påpekade bland annat att eventet marknadsfördes med att svenska kvinnor är vackra och att Tinders sextrakasserianklagade vd inbjudits.

Efter konferensen lovade arrangören Tyler Crowley åtgärder, bland annat att en policy mot sexism skulle tas fram. Och nu kommer ett nytt grepp för att konferensen ska kännas mer välkomnande för kvinnor: självvalda priser på biljetterna. Mellanskillnaden täcker sponsorerna och Tyler Crowley själva.

”När Radiohead släppte In Rainbows på samma sätt betalade en del fans mer än priset som föreslogs. Så kanske behöver vi inte kompensera något alls. Man kan alltid hoppas!”, säger Crowley.

Jag slår vad om att det finns killar som nu kommer anklaga er för diskriminering mot män. Vad svarar du dem?

”De senaste två åren har ett par personer anklagat mig för diskrimering mot kvinnor, så det skulle vara fint att som omväxling anklagas för det motsatta. Men alla män jag känner vill se fler och inte färre kvinnor på techevent. Dessutom har jag en liten extra bonus i rockärmen för grabbarna: de får ta med sig en gäst gratis – om det är en kvinna”, säger Crowley.

I de månadsliga eventen Sthlm Tech Meetups får tre startups pitcha sina idéer till investerare på en scen, och där har Crowley valt att varje månad reservera en av de tre platserna för en kvinna. Men han är även bekymrad för hur svårt det är för vissa andra grupper att nå fram – och hur svårt det är att hitta dem.

”Vet du hur sällsynta svarta män är i techbranschen? Kvinnor utgör kring 20 procent, och svarta män typ 2 procent. Så om du är en manlig eller kvinnlig startupgrundare som tillhör en minoritetsgrupp, snälla, kontakta mig”, bönar Crowley.

Sthlm Tech Fest hålls på Stockholm Waterfront Congress den första till andra september.

LÄS MER: Så lyckas du med könsfördelningen på tech-konferensen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera