Låtskrivaren och producenten Niclas Molinder drog igång Auddly (NTL) i mitten av 2012. Syftet med bolaget är att hjälpa låtskrivare, producenter och andra kreatörer att bringa ordning i sina musikrättigheter och royaltyintäkter.
“Det är ett känt problem att kreatörer har för dålig koll på sin data. Samtidigt är det helt avgörande för att få betalt, särskilt när nya distributionsplattformar dyker upp hela tiden”, säger Niclas Molinder.
“Ändå är det nästan bara pajkastning och turbulens i branschen. Låtskrivarna säger att de inte får betalt. Distributörerna säger att de inte vet vem som ska ha pengarna. Det behövs någon som koordinerar i mitten”, fortsätter han.
Bolaget fick tidigt uppbackning av flera tunga namn ur musikbranschen. I dag är såväl producenten Max Martin som Abba-medlemmen Björn Ulvaeus och Avicii-managern Ash Pournouri delägare.
Låtskrivarna säger att de inte får betalt. Distributörerna säger att de inte vet vem som ska ha pengarna. Det behövs någon som koordinerar i mitten.
Men att få produkten att slå igenom på bred front har tagit tid. I dag har Auddly “väldigt bra uppbackning” från musikföretagen och upphovsrättsorganisationerna, säger Niclas Molinder, bland annat i form av ett globalt samarbetsavtal med musikjätten Universal Publishing.
Antalet kreatörer som använder plattformen växer dock långsamt. Idag ligger siffran strax under 3 000 användare, säger han.
“Vi visste att det skulle vara tufft att få med kreatörerna, men det har visat sig svårare än vi räknat med. Det finns potential för betydligt fler användare än vi har”, säger Niclas Molinder.
För att få fart på tillväxten tar bolaget nu in 15 miljoner kronor i form av ett konvertibellån från befintliga ägare. Pengarna ska gå till produktutveckling och marknadsföring.
“Nu har vi 100 procent fokus på att göra lösningen så enkel och anpassad för kreatörerna som det går. Vi vill integrera mot inspelningsprogram och annan mjukvara som producenterna använder. Sen kommer vi att lägga en del tid på att synas på konferenser och festivaler”, säger han.
Största ägare i Auddly är Niclas Molinder via bolaget Redfly Music, som äger knappt 22 procent av bolaget. Björn Ulvaeus äger drygt 18 procent genom investmentbolaget Rappok, styrelseordföranden Joakim Alkman äger drygt 17 procent och Almi Invest drygt 10 procent. Max Martin äger drygt 6,6 procent av bolaget, genom sitt investmentbolag MXM Music.
År 2014 omsatte Auddly knappt 400 000 kronor med en förlust på 3,7 miljoner, enligt den senast tillgängliga årsredovisningen. Även år 2015 gjorde bolaget en förlust, säger Niclas Molinder.
Affärsmodellen bygger på intäkter från skivbolag och distributörer. För musiker och producenter är plattformen gratis att använda.
“På kort sikt fortsätter vi med den modellen. Lite längre fram kommer vi förmodligen att ta betalt för vissa extrafunktioner, till exempel för den som vill ha mer lagringsutrymme”, säger Niclas Molinder.
(Uppdatering) Nya uppgifter visar att Auddly gjorde en förlust på 8,7 Mkr år 2015, mer än dubbelt så mycket som året innan. Läs mer om det här.
Läs även: Här är bolagen bakom det nya svenska musikundret
Läs även: Spotify-avhoppare vill hitta nästa hitlåt med algoritmer