Hoppa till innehållet

Stjärnproducenter miljoninvesterar i svensk musiktjänst

Startupbolaget Auddly vill hjälpa musikförlag och artister att få kontroll över sina rättigheter. För att få fart på tillväxten tar bolaget nu ett lån på 15 Mkr från befintliga ägare, bland dem Björn Ulvaeus och Max Martin.

Niclas Molinder, vd och grundare på Auddly.
Niclas Molinder, vd och grundare på Auddly.Foto: Jesper Frisk

Låtskrivaren och producenten Niclas Molinder drog igång Auddly (NTL) i mitten av 2012. Syftet med bolaget är att hjälpa låtskrivare, producenter och andra kreatörer att bringa ordning i sina musikrättigheter och royaltyintäkter. 

“Det är ett känt problem att kreatörer har för dålig koll på sin data. Samtidigt är det helt avgörande för att få betalt, särskilt när nya distributionsplattformar dyker upp hela tiden”, säger Niclas Molinder. 

“Ändå är det nästan bara pajkastning och turbulens i branschen. Låtskrivarna säger att de inte får betalt. Distributörerna säger att de inte vet vem som ska ha pengarna. Det behövs någon som koordinerar i mitten”, fortsätter han. 

Bolaget fick tidigt uppbackning av flera tunga namn ur musikbranschen. I dag är såväl producenten Max Martin som Abba-medlemmen Björn Ulvaeus och Avicii-managern Ash Pournouri delägare. 

Låtskrivarna säger att de inte får betalt. Distributörerna säger att de inte vet vem som ska ha pengarna. Det behövs någon som koordinerar i mitten.

Men att få produkten att slå igenom på bred front har tagit tid. I dag har Auddly “väldigt bra uppbackning” från musikföretagen och upphovsrättsorganisationerna, säger Niclas Molinder, bland annat i form av ett globalt samarbetsavtal med musikjätten Universal Publishing. 

Antalet kreatörer som använder plattformen växer dock långsamt. Idag ligger siffran strax under 3 000 användare, säger han. 

“Vi visste att det skulle vara tufft att få med kreatörerna, men det har visat sig svårare än vi räknat med. Det finns potential för betydligt fler användare än vi har”, säger Niclas Molinder. 

För att få fart på tillväxten tar bolaget nu in 15 miljoner kronor i form av ett konvertibellån från befintliga ägare. Pengarna ska gå till produktutveckling och marknadsföring.  

“Nu har vi 100 procent fokus på att göra lösningen så enkel och anpassad för kreatörerna som det går. Vi vill integrera mot inspelningsprogram och annan mjukvara som producenterna använder. Sen kommer vi att lägga en del tid på att synas på konferenser och festivaler”, säger han. 

Största ägare i Auddly är Niclas Molinder via bolaget Redfly Music, som äger knappt 22 procent av bolaget. Björn Ulvaeus äger drygt 18 procent genom investmentbolaget Rappok, styrelseordföranden Joakim Alkman äger drygt 17 procent och Almi Invest drygt 10 procent. Max Martin äger drygt 6,6 procent av bolaget, genom sitt investmentbolag MXM Music. 

År 2014 omsatte Auddly knappt 400 000 kronor med en förlust på 3,7 miljoner, enligt den senast tillgängliga årsredovisningen. Även år 2015 gjorde bolaget en förlust, säger Niclas Molinder. 

Affärsmodellen bygger på intäkter från skivbolag och distributörer. För musiker och producenter är plattformen gratis att använda. 

“På kort sikt fortsätter vi med den modellen. Lite längre fram kommer vi förmodligen att ta betalt för vissa extrafunktioner, till exempel för den som vill ha mer lagringsutrymme”, säger Niclas Molinder. 

(Uppdatering) Nya uppgifter visar att Auddly gjorde en förlust på 8,7 Mkr år 2015, mer än dubbelt så mycket som året innan. Läs mer om det här. 

Läs även: Här är bolagen bakom det nya svenska musikundret

Läs även: Spotify-avhoppare vill hitta nästa hitlåt med algoritmer

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera