Hoppa till innehållet

Stora nedskärningar på Widespace – avbryter expansionen

Det svenska mobilannonsföretaget Widespace avbryter sina expansionsplaner och varslar 30 personer i Stockholm. 

Patrik Fagerlund, vd och medgrundare av mobilannonsföretaget Widespace.
Patrik Fagerlund, vd och medgrundare av mobilannonsföretaget Widespace.Foto: Claes-Göran Flinck

Widespace grundades år 2007 och har idag 220 anställda, varav drygt 100 i Stockholm, samt kontor i tio länder, inklusive USA. Bolagets tjänst fungerar som en plattform för mobilannonsering, med mediehus som huvudsakliga kunder.

Bolaget tog så sent som i februari in 147 Mkr från Kreos Capital, Northzone och Industrifonden för att bekosta fortsatt expansion. 

Nu, bara fyra månader senare, gör bolaget en helomvändning.

”Vi har varslat 30 personer i Stockholm och har gjort en kostnadsjustering i Bangladesh. Det är extremt tråkigt men det var ett beslut som vi i ledningen har beslutat att ta”, säger vd:n och medgrundaren Patrik Fagerlund. 

Även om försäljningen i Europa har gått bra så har tillväxten i Norden sjunkit, säger Patrik Fagerlund.

”Vi har inte haft den tillväxten i Norden som vi förväntade oss. Nu väljer vi att ta ett aktivt beslut och väljer att fokusera på lönsamhet mycket tidigare än vi hade tänkt oss”, säger han.

Widespace är inte det enda startupbolaget som har tvingats till nedskärningar under året. Di Digital kunde i april berätta om e-handelssajten Fyndiqs beslut att sparka en fjärdedel av personalen och avbryta sina expansionsplaner i Tyskland

I förra veckan gick den omtalade bitcoinbrytaren KNC Miners i konkurs, efter att ha sparkat ett tiotal anställda i februari.

Samtliga fall är en tydlig signal om att investerarnas förväntningar på startupbolagen att bevisa sin lönsamhetspotential har skruvats upp rejält.

Widespace, vars omsättning ökade med 38 procent i fjol, har tidigare lyft fram expansion som en nyckel till framgång. Däremot har tillväxten kostat: År 2015 redovisade bolaget förluster på 94 Mkr. År 2014 blev förlusten 79 Mkr. 

Läs även: Widespace växer med 38 procent – men förlusterna hopar sig

”Vår strategi för snabb tillväxt och expansion på nya marknader har ett fast stöd från våra ägare. Vi har på kort tid erövrat en position som är unik”, sa Patrik Fagerlund till Di Digital senast i april.

Nu, blott en månad senare, är det istället lönsamhet som står i fokus:

”Kortsiktigt kommer vi att dra ner på vår expansionstakt. Vi vill fortfarande sälja vår teknologi i hela världen men det behöver inte betyda att vi behöver kontor överallt. Just nu är det inte expansion som är i fokus utan nu väljer vi att bli lönsamma i slutet av året”, säger Patrik Fagerlund.


Läs även: Kommentar: Illröda varningslampor på tech-himlen
Allt fler techbolag kraschar eller tvingas till halsbrytande nödlandningar av sina ägare. Men på börsen stiger teknikbolagen som raketer. Småspararna borde se upp.

Läs även: Malmöbolaget Brisk går i graven

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera