”Urb-it har kommit mycket långt fram i sin teknikutveckling – nu är det dags att använda sig av börsen som finansieringskälla”, säger han.
För många i finansbranschen är Lage Jonason mest känd för att sy ihop stora företagsaffärer. Han var bankir bland annat när Kinnevik sålde sina 25 procent i Billerud och när Ålandsbanken förvärvade Kaupthing.
Läs även: Urb-it tar in 30 miljoner kronor
Men Lage Jonason är också en framgångsrik entreprenör. 2001 köpte han in sig i nystartade Invisio Communications, ett bolag som utvecklar och säljer avancerade kommunikationssystem med hörselskydd för professionella användare, främst inom försvarsmakter. I detta bolag har han varit en uthållig ägare och är tillsammans med sina barn bolagets störste ägare med 22,5 procent av aktierna.
2004 listades Invisio på NGM OTC, två år senare på First North och bolaget återfinns sedan 2015 på börsens huvudlista. Nu värderas bolaget till 3 miljarder kronor, vilket ska jämföras med att ägarna genom åren skjutit till 370 Mkr i nyemissioner.
Varför lyckades Invisio?
”Vi har kunnat acceptera en lång ökenvandring fram till 2013 när det slutligt lossnade. Ingen konkurrent fortsatte utveckla teknisk överlägsenhet till priset av ständiga förluster. Tack vare det var Invisio redo när marknaden kom, när moderna soldater blev it-ingenjörer som måste kommunicera på ett smart och säkert sätt”, säger Lage Jonason.
Parallellt med resan med Invisio är Lage Jonason nu redo att ta ytterligare ett bolag till börsen. Innan sommaren planerar han att lista Urb-it.
Urb-it är ett delningsekonomibolag som främst via sin app erbjuder storstadsbor att köpa varor, till exempel kläder, böcker och elektronik, från stadens butiker. Varan överlämnas sedan till den plats kunden önskar, och för den som önskar sin vara omgående är genomsnittstiden cirka 38 minuter.
”Urb-it speglar butikernas lager i realtid och ger därför kunden ett omedelbart besked och tillfredsställelse. Konsumenten behöver inte hämta sin vara i butiken utan får den mycket snabbare och personligare än vid traditionell e-handel”, säger Lage Jonason.
Varorna överlämnas i Stockholm av framför allt studenter vid KTH och Stockholms universitet till en leveranskostnad på 129 kronor. Efter moms och sociala avgifter får studenterna cirka 80 kronor före skatt per uppdrag.
”Vi har 650 stycken certifierade urbers i Stockholm som har valts ut via bland annat IQ-test och som har skolats genom e-learning. De kan sitta och tentamensläsa på ett kafé, ta ett break och acceptera ett uppdrag som passar dem. De utnyttjar sin tid effektivt och kan själva bestämma sina arbetstider”, säger Lage Jonason.
Urb-it finns i Stockholm, London och Paris och har sedan lanseringen för två år sedan levererat sammanlagt 15.000 produkter. Enligt Lage Jonason har inte ett enda överlämnande misslyckats.
Urb-its förtjänst ligger i en kommission från butiken på de sålda varorna, som med Urb-it får en ny säljkanal med samma och goda service som när en kund kommer till butiken.
”Det ett effektivt sätt för fysiska butiker att ansluta sig till e-handelstrenden och skaffa sig en bra position på den växande omni-channelmarken. Urb-it blir butikens förlängda arm till konsumenten” säger Lage Jonason.
Han uppger att Urb-it behöver 20.000 köp per månad för att vara operationellt lönsamma i en stad.
”När vi bevisar att konceptet fungerar i de städer vi är i nu, fortsätter vi vår expansion till andra europeiska städer”, säger Lage Jonason.
Hur står sig Urb-it nu jämfört med när ni listade Invisio 2004?
”Det är svårt att jämföra på det sättet. Urb-it har tagit sig förbi innovationsstadiet och har bevisat att tjänsten fungerat. Genombrottet för Invisio kom först några år efter en strategiomläggning 2008”, säger Lage Jonason.
Är det inte för tidigt att lista ett bolag av Urb-its karaktär?
”Tvärtom. Börsen har en viktig funktion när det gäller att slussa pengar från gårdagens, kanske stagnerande företag till nya innovationer. Den risk som alltid finns i nyföretagande måste dock uppvägas av en betydligt större potential. Och så tror jag verkligen är fallet när det gäller Urb-it”, säger, säger Lage Jonason.
Behövs Urb-it när det redan finns e-handel?
”Det är oerhört enkelt att handla online. Det stora dilemmat med e-handeln är att enkelheten med att handla oftast straffas med svårigheten att få varan. Vi flyttar e-handel till mobilen och säkerställer ett snabbt överlämnade på konsumenternas villkor. Dessutom gynnar det miljön och ger den traditionella butiken en centralare roll även i framtidens handel”, säger Mats Forsberg, vd för Urb-it.