Hoppa till innehållet

Storåkers Pricerunner köper "bäst i test"-sajt

Nu växlar den nya Pricerunner-vd:n Nicklas Storåkers upp genom att köpa sajten Bäst i test. ”Nätet är fullt av åsikter, men användarna vill ha kvalitativa tester”, säger han.

Ett halvår har gått sedan Nicklas Storåkers tillsammans med H&M:s vd Karl-Johan Persson och Nordstjernan köpte prisjämförelsesajten Pricerunner (NTL). Nu tar trion nästa steg för att utveckla bolaget, i och med köpet av testsajten Bäst i test. 

”Det här förvärvet är ett sätt att förnya Pricerunner. Vi vill inte bara hjälpa användarna att hitta de mest prisvärda produkterna, utan även de bästa”, säger Pricerunner-vd:n Nicklas Storåkers (NTL).

Läs mer: Storåkers vill gasa med Pricerunner

Bäst i test startades 2010 och finns idag i Sverige, Norge och Danmark. Sajten gör produktester av allt från barnprodukter till elektronik, genom att låta vanliga personer använda produkterna under en längre tid. Barnoveraller har till exempel testas av en hel förskola under en vinter.

”När andra testföretag skickar produkter till laboratorier kör de långtidstester med riktiga konsumenter. På ett sätt går det tvärtemot den sociala trenden inom e-handel. Samtidigt syns det tydligt. Nätet är fullt av åsikter, men användarna vill ha kvalitet”, säger Nicklas Storåkers.

Förra året omsatte bolaget bakom Bäst i test 8 Mkr, och gick med ett knappt överskott. Pricerunner har förvärvat bolaget i sin helhet och i samband med köpet har grundarna erhållit aktier i Pricerunner till ett värde av 6 Mkr, enligt Bolagsverket.

Bäst i test kommer att integreras i Pricerunners befintliga tjänst. Enligt Nicklas Storåkers är några ytterligare förvärv inte planerade inom den närmaste tiden, istället fortsätter bolaget att investera i och expandera den befintliga verksamheten. Pricerunner finns i dag i Sverige, Danmark, Storbritannien och Tyskland, någon ytterligare internationell expansion finns inte i korten.

”Vi storsatsar på att bygga en bra sajt och vi är i full gång med att rekrytera 30 ytterligare anställda i Stockholm”, säger Nicklas Storåkers.

Den tidigare Avanza-vd:n lämnade sin post 2011 och har sedan dess investerat i en rad techbolag, bland annat Monetise och Design Online.

 Hur känns det att vara tillbaka i en mer operativ roll?

”Superkul. Jag är prylnörd så jag älskar det här”, säger Nicklas Storåkers.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera