Den senaste av Avanza-veteranen Niklas Storåkers investeringar i techvärlden offentliggjordes på måndagen. Tillsammans med H&M:s vd Karl-Johan Persson och Nordstjernan köper han, via bolaget NS Intressenter, upp prisjämförelsesajten Pricerunner. Nu ska bolaget ta upp kampen med tjänster som Prisjakt.
Läs mer: H&M:s vd köper Pricerunner
Prissajternas uppgift är att leda kunderna rätt när allt fler söker sig till e-handlen, säger Niklas Storåkers till Di Digital.
”Om du ska hitta en laptop med precis de funktioner du vill ha till det lägsta priset så hittar du det på Pricerunner. Vi investerar framåt med en tydlig plan för vad vi vill åstadkomma. Det är ett otroligt starkt varumärke.”
Spanar ni på andra marknader?
”Pricerunner finns i dag i Sverige, Danmark, Storbritannien och Tyskland. Det finns definitivt en internationell potential. Men framförallt ska vi vrida den underliggande tillväxten i den här branschen.”
Det finns potential att växa snabbare
Hur mäter ni framgång? Har ni till exempel ett omsättningsmål?
”Jag är fundamentalist vad gäller kundnytta. Vi vill skapa en bra tjänst. Det finns goda tillväxtmöjligheter men vi går inte ut med några finansiella mål. Pricerunner har vuxit med tvåsiffriga procenttal under många år. Och det finns potential för att göra det snabbare.”
Niclas Storåkers vill inte avslöja prislappen på affären men enligt medieuppgifter betalar bolaget ungefär en miljard kronor för Pricerunner.
I och med affären kliver Niklas Storåkers in som vd för Pricerunner. Den tidigare Avanza-vd:n lämnade sin post 2011 och har sedan dess till exempel investerat i techbolag som Monetise och Design Online.
Finansprofilen ser fram emot att göra comeback i en operativ roll, uppger han för Di Digital.
”Jag tycker att det är kul. Syfter med NS Intressenter var att göra två investeringar. Vi investerade i Design Online i höstas. Där är jag ordförande. Jag axlar rollen som vd här efter Peter Karlsson, som har gjort ett jättebra jobb.”
Läs även: H&Ms vd köper Pricerunner