Hoppa till innehållet

Storåkers vill gasa med Pricerunner

Efter en rad techninvesteringar kliver Niklas Storåkers in i den operativa hetluften som vd för Pricerunner. Nu ska den tidigare Avanza-chefen få prisjämförelsesajten att växla upp. "Jag är fundamentalist när det kommer till kundnytta", säger han.

Tidigare Avanza-vd:n Niklas Storåkers har ett nytt jobb.
Tidigare Avanza-vd:n Niklas Storåkers har ett nytt jobb.Foto: Björn Larsson Ask/SvD/Scanpix

Den senaste av Avanza-veteranen Niklas Storåkers investeringar i techvärlden offentliggjordes på måndagen. Tillsammans med H&M:s vd Karl-Johan Persson och Nordstjernan köper han, via bolaget NS Intressenter, upp prisjämförelsesajten Pricerunner. Nu ska bolaget ta upp kampen med tjänster som Prisjakt.

Läs mer: H&M:s vd köper Pricerunner

Prissajternas uppgift är att leda kunderna rätt när allt fler söker sig till e-handlen, säger Niklas Storåkers till Di Digital.

”Om du ska hitta en laptop med precis de funktioner du vill ha till det lägsta priset så hittar du det på Pricerunner. Vi investerar framåt med en tydlig plan för vad vi vill åstadkomma. Det är ett otroligt starkt varumärke.”

Spanar ni på andra marknader?

”Pricerunner finns i dag i Sverige, Danmark, Storbritannien och Tyskland. Det finns definitivt en internationell potential. Men framförallt ska vi vrida den underliggande tillväxten i den här branschen.”

Det finns potential att växa snabbare

Hur mäter ni framgång? Har ni till exempel ett omsättningsmål?

”Jag är fundamentalist vad gäller kundnytta. Vi vill skapa en bra tjänst. Det finns goda tillväxtmöjligheter men vi går inte ut med några finansiella mål. Pricerunner har vuxit med tvåsiffriga procenttal under många år. Och det finns potential för att göra det snabbare.”

Niclas Storåkers vill inte avslöja prislappen på affären men enligt medieuppgifter betalar bolaget ungefär en miljard kronor för Pricerunner. 

I och med affären kliver Niklas Storåkers in som vd för Pricerunner. Den tidigare Avanza-vd:n lämnade sin post 2011 och har sedan dess till exempel investerat i techbolag som Monetise och Design Online.

Finansprofilen ser fram emot att göra comeback i en operativ roll, uppger han för Di Digital.

”Jag tycker att det är kul. Syfter med NS Intressenter var att göra två investeringar. Vi investerade i Design Online i höstas. Där är jag ordförande. Jag axlar rollen som vd här efter Peter Karlsson, som har gjort ett jättebra jobb.”

Läs även: H&Ms vd köper Pricerunner

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera