Hoppa till innehållet

Storbankernas blockchain-bolag ska ta in över 1 miljard

Det stora blockchain-samarbetet R3 har drabbats av interna bråk. Men bolaget bakom sammanslutningen är på väg att ta in 1,4 miljarder i kapital.

David Rutter är vd för och en av grundarna till blockchain-bolaget R3.
David Rutter är vd för och en av grundarna till blockchain-bolaget R3.Bild: Techcrunch/Youtube

Di Digital har återkommande rapporterat om R3, ett startupbolag som har samlat 70 storbanker med syftet att utveckla en plattform, Corda, för transparenta transaktioner baserade på blockkedjeteknik.

Blockkedjetekniken, som bland annat låg till grund för kryptovalutan bitcoin, har pekats ut som en framtidsteknik inom bankbranschen.

Reportage: Guldruschen som kom av sig

Samarbetet mellan storbankerna – som inkluderar amerikanska JP Morgan, Deutsche Bank samt SEB och Nordea – har dock inte alltid gått som planerat.

En av SEB:s representanter i R3 har tidigare i en intervju med Di Digital beklagat sig över flera medlemmars egna patentansökningar på blockkedjeområdet, vilket han menade skulle underminera samarbetet.

Läs mer: Patentbråk hotar storbankernas blockchain-satsning

R3:s ambitioner kvarstår dock. På konferensen Techcrunch Disrupt i London på tisdagen bekräftade R3:s vd David Rutter att bolaget räknar med att stänga en finansieringsrunda på 150 miljoner dollar, eller 1,4 miljarder kronor, under första kvartalet 2017.

”Jag har tjänat och spenderat en hel del pengar förut”‚ sade R3:s grundare David Rutter, som tidigare varit toppchef inom mäklarhuset Icap.

”Detta är första och förhoppningsvis sista gången jag har behövt resa kapital.”

Samtidigt har Goldman Sachs dragit sig ur finansieringsrundan, vilket David Rutter bekräftade på konferensen. Reuters har tidigare rapporterat att ambitionen ursprungligen var att ta in 1,8 miljarder kronor men att det målet sänktes.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera