Hoppa till innehållet

Storbolag dejtar startups under Sveriges Innovationsriksdag

Allt fler etablerade aktörer sneglar mot startupvärlden för förnyelse. Det var ett tema för årets upplaga av Sveriges Innovationsriksdag, som modererades av Di Digital.

I samband med Sveriges Innovationsriksdag träffade storbolagen ett 50-tal startupbolag genom Ignite Sweden.
I samband med Sveriges Innovationsriksdag träffade storbolagen ett 50-tal startupbolag genom Ignite Sweden.Foto: Crelle Ekstrand
I samband med Sveriges Innovationsriksdag träffade storbolagen ett 50-tal startupbolag genom Ignite Sweden.
I samband med Sveriges Innovationsriksdag träffade storbolagen ett 50-tal startupbolag genom Ignite Sweden.Foto: Crelle Ekstrand

Fenomenet kallas ”corporate venturing” eller företagsanknutet riskkapital och var temat för årets upplaga av Sveriges Innovationsriksdag som ägde rum i Norrköping och Linköping i veckan.

Sveriges Innovationsriksdag arrangeras av SISP, Swedish Incubators & Science Parks, med Di Digital som samarbetspartner och Di Digitals Mimi Billing som moderator.

Så kallad corporate venturing har de senaste åren blivit en het trend i det svenska näringslivet och allt fler etablerade aktörer investerar i eller samarbetar med startupbolag, vilket Di Digital har rapporterat om. En av drivkrafterna är den ökade digitaliseringen av näringslivet.

Läs mer: Därför vill storbolagen ha en egen startup 

”Redan för två år sedan började vi märka ett ökat sug från storbolagen att föra en dialog med startups och innovatörer, men det senaste halvåret har intresset exploderat och vi arbetar aktivt med att möte efterfrågan”, säger SISP:s vd Magnus Lundin.

Ett av de projekt som ska öka träffytorna mellan bolag och aktörer i innovationsmiljöer är nystartade Ignite Sweden. Programmet drivs av inkubatorerna Things, Sting och Lead i samarbete med SISP och finansieras av statliga Vinnova. Även Di Digital är med och stödjer programmet genom databastjänsten Nordic Tech List

Läs mer: Så får ditt startupbolag ett storföretag på kroken 

Syftet med Ignite Sweden är att matcha ihop storbolag med innovatörer och man arrangerade sitt andra matchmaking-event i samband med Sveriges Innovationsriksdag.

Totalt mötte 18 storbolag, bland annat ABB, Stora Enso och Volvo, runt 50 startups. Målet är att projektet i sin helhet ska resultera i minst 10 konkreta samarbeten. 

Startupbolagen som deltog kommer från hela Sverige och även om många har en bakgrund inom forskningsvärlden är det en stor mix. 

Enligt Stina Lantz, projektledare för Ignite Sweden, är bolagen verksamma inom allt från Internet of Things och uppkopplade prylar till molnlösningar och artificiell intelligens.

"Maskininlärning är en stor trend som många aktörer inom bland annat tillverkningsindustrin sneglar på. Självlärande system gör det möjligt att förbättra automationsprocessen vilket många ser fördelar med", säger hon.

Läs mer: De prisas som framtidens samhällsbyggare under Sveriges  Innovationsriksdag 

Stina Lantz vittnar även hon om ett ökande intresse bland storbolagen för att öppna upp sitt innovationsarbete för externa partners.

"Vi ser det som ett kvitto på att svenska storbolag är medvetna om digitaliseringens utmaningar och börjar agera. Trots att Ignite precis dragit igång har programmet redan gett upphov till två affärer."

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera