Hoppa till innehållet

Storfångst: Fishbrain tar in 68 miljoner i ny investeringsrunda

Sportfiskeappen Fishbrain tar in 68 miljoner kronor. Nu vill bolaget nyanställa, och ta steget in i Japan.

Johan Attby grundade Fishbrain 2013.
Johan Attby grundade Fishbrain 2013.Foto: Joey Abrait

Fiske är en sport på framväxt. Nu växlar den svenska fiskeappen Fishbrain upp, med hjälp av pengar från svenska, amerikanska och japanska investerare. 

Totalt har bolaget tagit in 68 miljoner kronor från den tidigare ägaren Northzone, samt Novel TMT Ventures och japanska Recruit Strategic Partners. I rundan deltog också  en rad andra befintliga investerare i form av Industrifonden, GP Bullhound, Active Venture och affärsängeln Robert Ahldin.

Läs mer: Här är de mäktigaste investerarna i den svenska internetbranschen

Fishbrain grundades 2013 av entreprenören och fiskeentusiasten Johan Attby. Enligt honom är pengarna öronmärkta för att öka personalstyrkan från dagens befintliga 12 till 27 personer, samt för internationell expansion, skriver sajten Breakit.

Av bolagets idag 1,1 miljoner användare är 800 000 amerikanska. Nu vill man öka antalet ytterligare, genom att öppna ett USA-kontor.

"Vårt främsta mål är att bli nummer ett i USA inom sportfiske. Redan idag är vi den snabbast växande appen inom vårt segment. Genom att fortsätta utveckla produkten och öka vår marknadsföring kommer vi att kunna växa ännu snabbare", säger Johan Attby till Di Digital. 

Även en japansk lansering ligger i korten för Fishbrain. Detta tack vare den nya investeraren Recruit Strategic Partners, ett stort japanskt onlinemediaföretag. Appen är ännu inte lanserad i Japan, och innan det sker måste den både översättas till japanska och uppdateras med japanska fiskarter.

Johan Attby har höga förväntningar.

"Sportfiske är väldigt stort i Japan och har en lång tradition. Det är också vanligt att man som japansk fiskeentusiast lägger mycket pengar på sin hobby", säger Johan Attby.

Hur kom ni i kontakt med Recruit Strategic Partners?

"Det var faktiskt dom som kontaktade oss. REC deltar just nu i ett japanskt näringslivsprojekt med målet att få japanska ungdomar (18-20 år) att ta upp fiske som hobby. Tidigare har man gjort samma sak med golf och skidåkning."

Är du nöjd med hur bolaget utvecklats sedan starten 2013?

”Helt ärligt så har det gått över förväntan. Jag tror att det handlar om att vi valt ett växande område i just sportfiske. Man ska heller inte underskatta skrytfaktorn hos just fiskare, och viljan att visa upp sina fångster. Därför är just den sociala aspekten i Fishbrainappen en stor fördel”, säger Johan Attby.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera