Annons
Bookbeats vd Niclas Sandin.

Storsatsande Bookbeats förlust: 61 miljoner kronor

Qlik tar täten inom smarta kartor SPONSRAT AV Qlik

Nils Carlsson är vd för Fortnox, som handlas på Nasdaq NGM.

Fortnox ökar omsättning och resultat

Sheryl Sandberg är Facebooks operativa chef.

Sheryl Sandberg ger 800 miljoner till välgörenhet

Catena Medias vd Robert Andersson. Foto: Press

Kasinosajten Catena Media ökar växer fort – men faller på börsen

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Storsatsande Bookbeats förlust: 61 miljoner kronor

Bookbeats vd Niclas Sandin.
Bookbeats vd Niclas Sandin.
Med Bookbeat vill Bonnier få fäste på ljud- och e-boksmarknaden där snabbväxande aktörer som Storytel har ett försprång. Bookbeats bokslut skvallrar om en hårdsatsning.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Förra året gick ett sus genom bokvärlden när nyheten kom att det snabbväxande digitala bokbolaget Storytel köpte det anrika förlaget Norstedts.

Läs mer: Storytel köper Norstedts – aktien rusar

Mediejätten Bonnier tog upp kampen mot bolag som Storytel och Nextory med sin ljud- och e-bokssatsning Bookbeat som lanserades i början på förra året.

Läs även: Kommentar: ”Därför vinner Storytel ljudboksmatchen”

Nu har Bookbeats bokslut för 2016 offentliggjorts, vilket boksajten Boktugg var först att rapportera om.

Bokslutet skvallrar om en hårt satsande Storytel-utmanare. Omsättningen uppgick till 24,3 miljoner kronor och förlusten hamnade på 61 miljoner kronor.

Bookbeats vd Niclas Sandin hävdar dock att den verkliga resultatpåverkan för Bonnier (som även äger Dagens Industri) snarare är närmare hälften av detta, eftersom stora inköp har gjorts från andra bolag i koncernen.

Bookbeat har inte gått ut med några siffror över antalet användare. Men för Boktugg uppger Niclas Sandin att man närmar sig 20 procent av marknaden i Sverige.

Storytel har på senare tid vuxit snabbt och hade andra kvartalet i år över 400 000 betalande kunder.

Läs även: Storytel slår prognos – ljudboksintäkterna stiger

Under 2017 har Bookbeat fortsatt att marknadsföra sig aggressivt, till exempel genom reklaminslag i några av Sveriges största poddar. En av dem är Alex och Sigges podcast, som i fjol drog in drygt 1 miljon kronor varje månad, enligt Resumé.


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post