Hoppa till innehållet

Storsatsande Bookbeats förlust: 61 miljoner kronor

Med Bookbeat vill Bonnier få fäste på ljud- och e-boksmarknaden där snabbväxande aktörer som Storytel har ett försprång. Bookbeats bokslut skvallrar om en hårdsatsning.

Bookbeats vd Niclas Sandin.
Bookbeats vd Niclas Sandin.

Förra året gick ett sus genom bokvärlden när nyheten kom att det snabbväxande digitala bokbolaget Storytel köpte det anrika förlaget Norstedts.

Läs mer: Storytel köper Norstedts – aktien rusar

Mediejätten Bonnier tog upp kampen mot bolag som Storytel och Nextory med sin ljud- och e-bokssatsning Bookbeat som lanserades i början på förra året.

Läs även: Kommentar: ”Därför vinner Storytel ljudboksmatchen”

Nu har Bookbeats bokslut för 2016 offentliggjorts, vilket boksajten Boktugg var först att rapportera om.

Bokslutet skvallrar om en hårt satsande Storytel-utmanare. Omsättningen uppgick till 24,3 miljoner kronor och förlusten hamnade på 61 miljoner kronor.

Bookbeats vd Niclas Sandin hävdar dock att den verkliga resultatpåverkan för Bonnier (som även äger Dagens Industri) snarare är närmare hälften av detta, eftersom stora inköp har gjorts från andra bolag i koncernen.

Bookbeat har inte gått ut med några siffror över antalet användare. Men för Boktugg uppger Niclas Sandin att man närmar sig 20 procent av marknaden i Sverige.

Storytel har på senare tid vuxit snabbt och hade andra kvartalet i år över 400 000 betalande kunder.

Läs även: Storytel slår prognos – ljudboksintäkterna stiger

Under 2017 har Bookbeat fortsatt att marknadsföra sig aggressivt, till exempel genom reklaminslag i några av Sveriges största poddar. En av dem är Alex och Sigges podcast, som i fjol drog in drygt 1 miljon kronor varje månad, enligt Resumé.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera