Garantibil, eller Carable som bolaget har kallats utomlands, är en plattform för köp av begagnade bilar som grundades 2012. Tanken var att skapa en trygg affär för den som ville köpa en begagnad bil men kanske var osäker på dess skick.
Flera investerare såg potential i affärsidén.
Hittills har Garantibil tagit in totalt 103 miljoner kronor i riskkapital från investerare som Avito-ägarna Vostok New Ventures och sydafrikanska Naspers, Industrifonden och Bonnier (som även äger Dagens industri).
Verksamheten har dragits med stora förluster. Medan omsättningen i fjol steg till 26 miljoner kronor hamnade minusresultatet på 46 miljoner kronor.
I april ansökte Garantibil om företagsrekonstruktion. Nu kan Di Digital avslöja att Garantibil nyligen försattes i konkurs hos Stockholms tingsrätt.
Han spände bågen, linan brast och shit happens
Di Digital har utan framgång sökt bolagets vd Patrick Juthberg. Men investeraren Johan Stael von Holstein, delägare genom sitt Speed Ventures, beklagar konkursen när han nås av beskedet.
”Det är fruktansvärt tråkigt men så är det ibland med entreprenörsskap. Han spände bågen, linan brast och shit happens”, säger Johan Stael von Holstein.
Han hade själv övertalat Naspers och Vostok New Ventures att investera i Garantibil.
”Det är alltid tråkigt när drömmar brister. Det är värst för entreprenören som har lagt många år av sitt liv och jobbat utan lön. Det blir svårare än någonsin att resa pengar i framtiden”, säger han.
Läs mer: Narrative ansöker om konkurs – ”räkna inte med att hajpen håller i sig”
Mot slutet av 2016 tog Garantibil hjälp av investmentbanken GP Bullhound för att locka till sig ytterligare kapital. Det skulle finansiera en lansering i USA, närmare bestämt Texas. Detta enligt bolagets årsredovisning för 2016.
De var väldigt nära att få in pegnar på en hög värdering
Några nya pengar kom dock inte.
”De var väldigt nära att få in pegnar på en hög värdering och då hade de kunnat få det att lyfta. Att gå i konkurs betyder inte att man är en dålig entreprenör. Man tar risker och det är svårt i tidiga skeden. Nio av tio bolag går i putten. För en investerare gäller det att ha 20–30 bolag i portföljen så att två eller tre betalar för de andra”, säger Johan Stael von Holstein.
I våras trädde såväl Naspers som Vostok New Ventures ur styrelsen efter en förlusttyngd inledning på året. Vostok New Ventures vd Per Brilioth hade då inte fått mandat att finansiera Garantibil ytterligare.
Läs mer: Därför riskerar Toborrow att bli syndabock
Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt nyhetsbrev: