Hoppa till innehållet

Storytel dubblar omsättningen

Ljudbokstjänsten Storytel dubblar omsättningen i andra kvartalet. Nu räknar de med att nå 335 000 abonnenter i nästa kvartal. Aktien stiger på börsen.

Jonas Tellander, vd och grundare av Storytel.
Jonas Tellander, vd och grundare av Storytel.

Ljudbokstjänsten Storytel fick stor uppmärksamhet i början av sommaren då bolaget köpte förlagsgruppen Norstedts. Förvärvet var endast på 150 miljoner kronor men förvånade många då Norstedts är ett av Sveriges mest anrika förlag. 

Läs mer: ”Storytels förvärv är en väckarklocka för alla storbolag”

I bolagets rapport för det andra kvartalet, som släpptes på måndagsmorgonen, framgår att tillväxten för Storytel fortsätter. Intäkterna i andra kvartalet var 120 Mkr (exklusive Norstedts) att jämföra med 56 Mkr för samma period i fjol. Samtidigt ökade antalet abonnenter till i snitt 291 600 under kvartalet. Prognosen är att man ska passera 335 000 abonnenter i tredje kvartalet.

"Kvartal två är inte ett kvartal som vi brukar växa så mycket i. Det är snarare i kvartal tre, under semestern, som folk brukar upptäcka ljudböcker. Så vi är glada att vi växer så mycket som vi gör", säger Storytels vd Jonas Tellander. 

Storytels affärsmodell fungerar likt Netflix eller Spotify med skillnaden att man är helt inriktade på ljudböcker. Intäkterna från streamningtjänster var 111 Mkr i andra kvartalet, upp från 67 Mkr för samma period i fjol. Rörelseresultatet var 4,8 Mkr jämfört med -2,4 Mkr för samma period i fjol.

Läs mer: ”Om ett par år är ljudboken större än pocket”

Storytel handlas på Aktietorget med ett börsvärde på 1,9 miljarder kronor. Aktien har stigit med runt 100 procent i år. Det gör bolaget till ett av de högst värderade på Aktietorget. Faktum är att bolaget skulle höra till de tio högst värderade bolagen också på börsens small cap-lista. 

”Det har bara gått ett år sedan vi kom in på Aktietorget. Det har varit ett bra sätt för oss att lära oss leva i en publik miljö. Sen är det naturligt att på sikt byta lista, men det är inget konkret vi planerar just nu”, säger Jonas Tellander. 

Bland bolagets större ägare finns grundaren Jonas Tellander, finansmannen Sven Hagströmer och Mediaplanets grundare Rustan Panday.

Vid klockan 09.10 hade bolagets aktie stigit med drygt 5 procent. (Följ kurutvecklingen här.)


 

Läs även:

Foto:

Lagercrantz om Nordstedts-köpet: ”Största hotet mot litteraturen är våra jävla telefoner”

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera