Hoppa till innehållet

”Storytel-köpet är en väckarklocka för alla storbolag”

Kanske köper Football Addicts Sportbladet, Bloglovin’ tidningen Elle eller Klarna Handelsbanken. Låter det orimligt? Tänk i så fall att Storytel har köpt Norstedts och tänk en gång till, skriver Di Digitals Viktor Ström.

Viktor Ström, reporter på Di Digital.
Viktor Ström, reporter på Di Digital.

Di Digital kunde i dag avslöja att ljudbokstjänsten Storytel köper förlagsgruppen Norstedts. Affären är varken särskilt stor eller förvånande. Ända sedan Storytel köpte förlaget Massolit i fjol har det varit tydligt att de varit på väg i Norstedts riktning.

Storytel är en plattform för distribution av ljudböcker och e-böcker. En slags böckernas motsvarighet till Netflix. Och Storytel har precis som Netflix insett att nyckeln till tillväxt och lönsamhet är att äga sitt eget innehåll.

Att man köper Norstedts är därmed ett helt logiskt steg i planen. Genom Norstedts får de Millenniumtrilogin och kommande uppföljare, liksom Astrid Lindgrens utgivning via Rabén & Sjögren.

Prislappen för förvärvet landade på 152 miljoner kronor. Högt eller lågt? Det beror helt på hur man räknar. Att döma av reaktionen på börsen (stiger drygt 10 procent) är det en bra affär för Storytel till ett rimligt pris.

Ett litet appföretag har precis köpt Sveriges äldsta förlag.

Men låt oss lämna industrilogiken för en stund. Det stora med affären är symbolvärdet. Ett litet appföretag har precis köpt Sveriges äldsta förlag. Det visar svart på vitt styrkan i att kontrollera den digitala distributionen. De startupbolag som äger den digitala distributionen kommer på sikt att också äga innehållsproducenterna. 

Läs mer: Därför vinner Storytel ljudboksmatchen

Om några år kan vi få se fler liknande affärer. Kanske köper Football Addicts Sportbladet, kanske köper Bloglovin’ tidningen Elle eller kanske köper Klarna Handelsbanken. Låter det orimligt? Tänk i så fall på att Storytel precis har köpt Norstedts och tänk en gång till.

Storytels grundare Jonas Tellander stod för bara sex år sedan och bokstavligt talat tiggde om att få en investering.

Storytels köp av Nordsteds ger också ett gott argument för att stora etablerade bolag bör samarbeta mer med startups. Storytels grundare Jonas Tellander stod för bara sex år sedan och bokstavligt talat tiggde om att få en investering i tv-programmet Draknästet. Norstedts hade då kunnat köpa hela Storytel för 10 miljoner kronor. Men liksom de flesta etablerade bolag oftast gör, så missade man chansen. Nu får man lära sig en svidande läxa.

För om man inte samarbetar med startups är risken att det slutar med att man blir uppköpt av dem. Låter det orimligt? Tänk en gång till.


Läs även: 

Foto:

 Lagercrantz om Norstedts-köpet: “Största hotet mot litteraturen är våra jävla telefoner”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera