Ljudbokstjänsten Storytel håller på att rita om den svenska förlagskartan. Bolaget fick stor uppmärksamhet i början av sommaren då man köpte förlagsgruppen Norstedts för 150 miljoner kronor.
Läs mer: ”Storytels förvärv är en väckarklocka för alla storbolag”
Bolagets aktie noterades på Stockholmsbörsen i augusti i fjol och har sedan årsskiftet stigit med 120 procent. När bolaget under måndagen presenterar sitt resultat för årets tredje kvartal är reaktionerna dock ljumma. Strax efter klockan 9 hade bolagets aktie stigit med runt en halv procent.
Storytel redovisar ett resultat efter skatt på 6 Mkr för det tredje kvartalet 2016. Resultatet per aktie uppgick till 0:13 kronor. Bolagets rörelseresultat landade på 10,2 Mkr, jämfört med 0,7 Mkr samma period föregående år.
Läs mer: Storytel dubblar omsättningen
Omsättningen under kvartalet låg på 237 Mkr samtidigt som rörelseintäkterna uppgick till netto 234 Mkr, jämfört med 81 Mkr året innan.
Samtidigt ökade antalet abonnenter från 291 600 till 341 500 abonnenter under kvartalet, något bolaget flaggade för redan i samband med preliminära siffror för det tredje kvartalet i början av oktober.
Läs mer: Storytel passerar 300 000 prenumeranter
Då berättade bolaget även att streamingintäkterna i Sverige uppgick till 87 Mkr och i utlandet 49 Mkr för tredje kvartalet.
”Den stora utmaningen för oss just nu är internationaliseringen. Vi har fått fart på Sverige, Danmark, Norge och Holland nu ska vi få fart i Polen och Finland också. Efter det ska vi under nästa år gå in på fler marknader”, säger Jonas Tellander till Di Digital.
”I Sverige har vi flest konkurrenter, i Danmark och Norge är vi relativt ostörda. Men vi har inte sett någon negativ effekt av konkurrensen i Sverige, det är snarare så att det drar mer och mer användare till ljudböcker.”
Bolaget kommenterar även satsningen på egenproducerade ljudböcker, Storytel Original. Man har fram till i dag givit ut 13 produktioner i Sverige samt släppt de första produktionerna i Danmark och Holland. Under 2017 planerar Storytel att släppa mer än egna produktioner på de olika marknaderna.
Direkt/Di Digital