Hoppa till innehållet

Storytel slår förväntningarna

Ljudboksbolaget Storytel överraskar positivt. Bolaget överträffade sina prognoser för både prenumeranter och intäkter under fjärde kvartalet.

 

Jonas Tellander, vd för Storytel.
Jonas Tellander, vd för Storytel.

Storytel slog sina prognoser för både prenumeranter och intäkter under fjärde kvartalet, enligt ett pressmeddelande.

Storytel hade 360 200 prenumeranter i genomsnitt under det fjärde kvartalet 2016, vilket var 6 200 fler än prognos och en ökning med cirka 19 000 från tredje kvartalet.

Läs mer: Ljudbokslyssnandet hos Storytel har fördubblats i år

Fördelat på regioner hade Storytel under fjärde kvartalet 230 800 prenumeranter i Sverige (prognos 225 000 prenumeranter) och 129 400 prenumeranter i utlandet (prognos 129 000 abonnenter). Under tredje kvartalet hade Storytel 219 900 prenumeranter i Sverige och 121 600 prenumeranter i utlandet.

På intäktssidan ökade Storytels streamingintäkter med 61 procent under fjärde kvartalet, jämfört med motsvarande period i fjol och uppgick till 148 miljoner kronor.

I Sverige uppgick streamingintäkterna under fjärde kvartalet till 92 miljoner kronor (prognos 89 miljoner) och i utlandet till 56 miljoner (prognos 54 miljoner). Utlandet står nu för 38 procent av intäkterna, jämfört med 30 procent under fjärde kvartalet 2015.

Läs mer: Storytel stiger på börsen – tar in 100 Mkr till nya förvärv

För helåret 2016 är streamingintäkterna 65 procent högre än för helåret 2015.

Aktien stiger rejält efter beskedet och klockan 11.10 på måndagen var den upp med över 8 procent (följ kursen här). Det senaste året har aktien klättrat med över 130 procent.

Ljudbokstjänsten Storytel håller på att rita om den svenska förlagskartan. Bolaget fick stor uppmärksamhet i början av sommaren då man köpte förlagsgruppen Norstedts för 150 miljoner kronor.

Di Digital / Direkt

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera