Hoppa till innehållet

Storytel stiger på reviderad prognos

Ljudboksbolaget Storytel stiger på börsen sedan man reviderat upp sin prognos för tredje kvartalet 2016.

Jonas Tellander är vd för börsnoterade Storytel.
Jonas Tellander är vd för börsnoterade Storytel.Foto: Filip Erlind

I sin senaste delårsrapport presenterade ljudboksbolaget Storytel prognossiffror tredje kvartalet 2016. Enligt denna prognos skulle verksamheten i Sverige nå 215000 abonnenter medan antalet abonnenter i utlandet skulle uppgå till 120000 i genomsnitt under tredje kvartalet.

Men under tisdagsmorgonen gick Storytel ut med beskedet att utfallet överträffar prognosen med totalt 6500 abonnenter fördelat på 219900 abonnenter i Sverige och 121600 abonnenter i utlandet.

Storytel hade således totalt 341500 abonnenter i genomsnitt under tredje kvartalet 2016. Det är en ökning med nästan 50000 abonnenter från de 291600 abonnenter Storytel hade i genomsnitt i andra kvartalet samma år.

Beskedet fick aktien att stiga under tisdagsmorgonen. Fem minuter efter börsens öppning hade aktiekursen stigit med närmare 5 procent till 41,30 kronor.

Läs mer: Storytel köper Norstedts – aktien rusar

”Sommarmånaderna är normalt Storytels bästa försäljningsperiod, men det är ändå glädjande att kunna konstatera att ett rekordstort antal nya kunder hittade tjänsten även denna sommar trots hård konkurrens från såväl Fotbolls-EM som OS”, säger Jonas Tellander, vd på Storytel i en skriftlig kommentar.

Även på intäktssidan överträffas prognosen. I Sverige uppgick streamingintäkterna för tredje kvartalet till 87 Mkr och i utlandet till 49 Mkr. Det kan jämföras med prognos 84 Mkr i Sverige och 47 Mkr i utlandet.

Läs mer: Bokförlagen rasar mot Storytel: ”En konstant nedgång”

Detta innebär att Storytels streamingintäkter har ökat med 60 procent det senaste året, från 84 Mkr under tredje kvartalet 2015 till 136 Mkr under samma period i år.

Innehåll från Techstep SwedenAnnons

Mac som nyckelverktyg för attraktiva arbetsgivare

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep
Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, belyser vikten av att företag tillgodoser medarbetarnas tekniska preferenser genom att erbjuda Mac-datorer. Foto: Techstep

Införandet av Mac i en organisation inrymmer mer än bara val av hårdvara; det är ett strategiskt beslut som ger konkurrensfördelar i kampen om talangerna.

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser är ett måste, säger Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep.

I takt med att det moderna arbetslandskapet förändras står företag inför nya utmaningar och möjlighet när det kommer till att locka till sig och behålla de bästa talangerna. En framträdande trend i både USA och Storbritannien är att fler företag erbjuder Mac till sina anställda jämfört med de nordiska länderna, även om företag i Norden börjar förstå fördelarna med att inkludera Mac i sin IT-miljö.

Användarperspektiv och viktiga överväganden

Pontus Palmgren, strategisk rådgivare på Techstep, förklarar att många unga talanger växer upp med Apple-produkter idag och föredrar Macs användargränssnitt. 

– Om de anställda får jobba med teknik de är bekväma med har det en direkt inverkan på prestation, motivation och lojalitet mot företaget. Att tappa personal kostar pengar och man går miste om talang och innovation, säger han.

Fredrik Larsson, lösningsarkitekt på Techstep, förklarar att företag ofta bara ser till den initiala kostnaden för en Mac, men jämfört med en PC är den totala ägandekostnaden ofta lägre.

– Mac-datorer kräver färre IT-resurser för hantering och support, vilket ger en lägre driftkostnad. 

Pontus tillägger att Mac:en, jämfört med andra PC-maskiner, har ett avsevärt högre andrahandsvärde vilket förbättrar kostnadskalkylen ytterligare samtidigt som återbruk av IT-utrustning är ett måste för att nå hållbarhetsmål.

Utmaningar och lösningar för implementering av Mac i företag

Fredrik lyfter även fram de utmaningar som företag kan stöta på när de inför Mac i sin tekniska miljö. Han berättar att många IT-avdelningar i Norden varit tveksamma till att ta in Mac.

– Jag tror att det bottnar i en osäkerhet kring hur klienterna ska hanteras. Det, i kombination med att det saknas resurser och kompetens, gör att företag tvingas tacka nej även om de egentligen vill tacka ja och erbjuda Mac till sina medarbetare.

Mac är en otroligt företagsvänlig plattform. Med verktyg som Jamf för enhetshantering föreligger inga tekniska hinder som möjliggör ett effektivt införande. 

– Saknas kompetens internt kan man anställa eller ta konsulthjälp, men det blir allt vanligare att företag köper en tjänst där klient och managering paketeras tillsammans. Vilken väg man än väljer måste onboardingen av Mac göras ordentligt, annars riskerar man att skapa skugg-IT på företaget då användarna kommer ta saken i egna händer.

Fredrik säger avslutningsvis: 

– Att tillgodose medarbetarnas tekniska preferenser och erbjuda Mac-datorer är inte bara ett sunt affärsbeslut från ett produktivitets-, kostnads- och hållbarhetsperspektiv, utan ett måste för att attrahera talanger, bolagets viktigaste resurs, och det är avgörande för att bibehålla konkurrenskraft. 

 

 

Mer från Techstep Sweden

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Techstep Sweden och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera