Det råder en mördande konkurrens bland underleverantörerna i streamingbranschen. Men nu ser svenska Pixlo ut att stärka sitt grepp om den nordiska marknaden.
Bolaget har redan kunder som Telia, HBO Nordic, TDC, Boxer och CMore. Nu står det klart att man tar över all digitalisering, lagring och distribution åt Svensk Filmindustris home entertainment-katalog i hela världen.
Vi räknar med att kunna dubbla omsättningen på två års sikt med den här affären
I grunden handlar det om att Pixlo ska ta emot de filmer och tv-serier som SF distribuerar till nordiska och internationella tv-aktörer som Viasat, SVT, Netflix och Itunes. Pixlo kodar sedan om materialet till rätt format, lägger in undertexter och skickar filerna till bolagens olika tekniska plattformar.
”Vi räknar med att kunna dubbla omsättningen på två års sikt med den här affären”, säger Björn Isakson, vd för Pixlo.
Han uppger att Pixlo hade en omsättning på 15 Mkr i fjol.
”Vi har gjort stora investeringar i system i fjol och visade därför en förlust i fjol. Men vi har funnits i över tio år och visat vinst hela tiden. Det ska vi göra även i år”, säger han.
Nästa steg blir en expansion i Asien.
”Vi ligger ju långt framme i Norden på detta område och har blivit mycket effektiva. Streamingtjänster växer ju i Asien och vi siktar på att expandera där någon gång i slutet av 2016 eller 2017”, säger Björn Isakson, som har en bakgrund från Voddler och Telenor.
Pixlo skapades formellt 2015 som en sammanslagning av två bolag, Mungo Digital och Vidino. Bolaget ägs av de fem grundarna Björn Isakson, Patrik Littmann, Rolf Alex, Johan Cramér och Kojo Mihic.