Hoppa till innehållet

Streamingbolaget Pixlo får SF som kund – ska expandera i Asien

Det svenska streamingbolaget Pixlo blir underleverantör till SF, Svensk Filmindustri. Affären spås dubbla omsättningen inom ett par år - och banar väg för en expansion i Asien.

Björn Isakson, vd för Pixlo.
Björn Isakson, vd för Pixlo.Foto: Pixlo

Det råder en mördande konkurrens bland underleverantörerna i streamingbranschen. Men nu ser svenska Pixlo ut att stärka sitt grepp om den nordiska marknaden.

Bolaget har redan kunder som Telia, HBO Nordic, TDC, Boxer och CMore. Nu står det klart att man tar över all digitalisering, lagring och distribution åt Svensk Filmindustris home entertainment-katalog i hela världen.

Vi räknar med att kunna dubbla omsättningen på två års sikt med den här affären

I grunden handlar det om att Pixlo ska ta emot de filmer och tv-serier som SF distribuerar till nordiska och internationella tv-aktörer som Viasat, SVT, Netflix och Itunes. Pixlo kodar sedan om materialet till rätt format, lägger in undertexter och skickar filerna till bolagens olika tekniska plattformar.

”Vi räknar med att kunna dubbla omsättningen på två års sikt med den här affären”, säger Björn Isakson, vd för Pixlo.

Han uppger att Pixlo hade en omsättning på 15 Mkr i fjol.

”Vi har gjort stora investeringar i system i fjol och visade därför en förlust i fjol. Men vi har funnits i över tio år och visat vinst hela tiden. Det ska vi göra även i år”, säger han.

Nästa steg blir en expansion i Asien.

”Vi ligger ju långt framme i Norden på detta område och har blivit mycket effektiva. Streamingtjänster växer ju i Asien och vi siktar på att expandera där någon gång i slutet av 2016 eller 2017”, säger Björn Isakson, som har en bakgrund från Voddler och Telenor.

Pixlo skapades formellt 2015 som en sammanslagning av två bolag, Mungo Digital och Vidino. Bolaget ägs av de fem grundarna Björn Isakson, Patrik Littmann, Rolf Alex, Johan Cramér och Kojo Mihic.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera