Hoppa till innehållet

Stripe: ”Sverige är en stark marknad för oss”

Betaljätten Stripe är ett av världens högst värderade startups. Samtidigt som Sverige seglar upp som ett av bolagets starkaste fästen öppnar man för ett samarbete med Klarna.

Stripes grundare John och Patrick Collison. Foto: Stripe
Stripes grundare John och Patrick Collison. Foto: Stripe

Stripe utvecklar betallösningar med särskilt fokus på unga, snabbväxande digitala bolag och har bland andra Pinterest och Twitter på kundlistan. 

Så sent som i november tog man in 150 miljoner dollar från bland annat Alphabets riskkapitalbolag Capital G (tidigare Google Capital), vilket gav Stripe en värdering på 85 miljarder kronor.

Läs mer: Betalbolaget Stripe dubblar värderingen

I juni 2015 lanserades tjänsten på den nordiska marknaden och i våras rekryterade bolaget Sebastian Fuchs, medgrundare av startuphubben SUP46 i Stockholm, som en del i expansionen.

Läs mer: SUP46-grundare ska ta Stripe in i Norden

Di Digital har intervjuat bolagets finanschef William Gaybrick om hur den nordiska expansionen fortgår.

”Norden och särskilt Stockholm är en exceptionell marknad för oss. Vid sidan av USA och Storbritannien är det en av de marknader där vi fått störst genomslag. Vi uppskattar att runt 60 procent av de nordiska startupbolagen använder sig av Stripe”, säger han. 

William Gaybrick rekryterades till Stripe förra året och har tidigare arbetat på investeringsbolaget Thrive Capital. Enligt honom finns det två anledningar till vad han beskriver som en lyckad nordisk etablering.

”Den svenska techscenen har ett starkt fokus på utvecklare, och de är generellt öppna för och intresserade av oss. Många av bolagen har också globala ambitioner redan i ett tidigt skede, vilket passar vår produkt”, säger William Gaybrick.

Foto: Stripe

William Gaybrick är CFO på betalbolaget Stripe.

I svenska medier brukar Stripe ofta beskrivas som en konkurrent till den svenska betaltjänsten Klarna (NTL). Bolaget själva menar dock att de två tjänsterna inte tävlar mot varandra utan är komplement. Stripe och Klarna har dessutom en gemensam investerare i Sequoia (NTL) och dess partner Michael Moritz (NTL), som sitter i båda bolagens styrelser.

I en tidigare intervju med Di Digital har Stripe-grundaren John Collison sagt att han gärna skulle samarbeta med Klarna.

Ligger ett sådant samarbete i korten?

”Vi har en nära relation med Klarna och vi är imponerade av vad de gör. De två tjänsterna kompletterar varandra väl då Klarna fokuserar på betalningar för e-handel medan vi är en mer neutral betalplattform. I dag stöder vi betalmetoder som Alipay och Bitcoin och vi skulle gärna ge våra användare tillgång även till Klarna”, säger William Gaybrick.

Vad är på gång just nu hos Stripe?

”Pengarna från vår senaste finansieringsrunda är öronmärkta för vår globala expansion. I dag finns Stripe i 25 länder, om några år vill vi finnas överallt i världen”, säger William Gaybrick.

 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera