Styrelserna skriker efter digitala strategier

Driftstoppen som sänker verksamheten SPONSRAT AV Coromatic

Hela listan: Techbolagen backar på Brexit

Klarna tar in 300 miljoner kronor

Mapillary kniper plats på prestigelista

Styrelserna skriker efter digitala strategier

Suzanne Sandler är vd för den ideella föreningen Styrelseakademien.
Suzanne Sandler är vd för den ideella föreningen Styrelseakademien. Foto: Stefan Tell/Styrelseakademien
En klar majoritet av styrelseledamöterna i svenska bolag anser att det egna företaget saknar en digital vision. Och bara en bråkdel av ledamöterna är digitalt kunniga, visar en färsk undersökning.
Facebook
Twitter
E-post
Öka textstorlek

Di Digital kunde nyligen berätta att fyra av tio svenska bolag saknar digital strategi, enligt drygt 2 000 av Sveriges mest inflytelserika chefer.

Men i styrelserummen framstår bristen som ännu större. Av drygt 300 tillfrågade styrelsemedlemmar anser 70 procent att deras företag saknar en digital vision, enligt en undersökning av den ideella föreningen Styrelseakademien.

Läs mer: Åtta av tio styrelsemedlemmar saknar digital kompetens

Företagens digitalisering är oftast funktionell, med fokus på hur IT-verktyg kan effektivisera organisationen eller mötet med kunden. Det är mer sällsynt med en genomgripande strategi för digitalisering, påpekar Suzanne Sandler, vd för den ideella föreningen Styrelseakademien.

”IT har ju alltid handlat om att effektivisera processer och göra en verksamhet mer kostnadseffektiv. Man betar av område för område. Men det är inte det som är frågan nu, utan det är den övergripande affärsmodellen. Vad har vi för produkter? Kan de ändras över tiden? Det är mycket mer förknippat med affärsstrategin”, säger hon.

Läs mer: Swedbanks ordförande skyller på digitaliseringen

Drygt hälften av de tillfrågade anser att samhällets digitalisering inte påverkar deras bransch. 70 procent anser att deras företag inte ”främjar nya affärsexperiment för att kunna ta tillbara digitala affärsmöjligheter”, påpekar Styrelseakademien.

Digital transformation handlar om något annat

”Många tror att de är digitala för att de arbetar med digitala verktyg genom sina system, att de erbjuder e-handel och har webbplatser. Men digital transformation handlar om något annat. Det största taxibolaget äger inte en enda bil”, säger Suzanne Sandler.

Läs mer: Honkamaa: ”Jag är imponerad av H&M på nätet”

Det behöver inte vara ledamöterna med IT-bakgrund som är bäst på att omsätta digitala strategier, enligt undersökningen. I stället kan flexibla och erfarna ledare ”som håller sig kontinuerligt insatta i digitaliseringens affärsmöjligheter” vara de som bidrar bäst till en digital affärsutveckling.

Av de svarande ledamöterna eller direktörerna arbetar 15 procent inom företag i teknik-, telekom- eller internetbranschen.

Facebook
Twitter
E-post