Hoppa till innehållet

Succé för dold e-handelsjätte

Vaimo fortsätter växa med lönsamhet och spår en omsättning på närmare 190 Mkr i år. E-handelskonsulten hjälper Filippa K, Björn Borg och L’Oreal att driva nätbutik.

Vaimo vd David Holender samt nätbutikerna för några av bolagets uppdragsgivare.
Vaimo vd David Holender samt nätbutikerna för några av bolagets uppdragsgivare.Foto: Vaimo

Svenska Vaimo grundades för åtta år sedan i syfte att hjälpa bolag att bygga effektiva nätbutiker. Åtta år senare var bolaget 210 anställda och växer med god vinstmarginal.

”När vi grundade Vaimo 2008 gjorde vi en stor översyn över de ehandelsplattformar som fanns tillgängliga. Då hade plattformen Magento precis kommit i en första version. Vi tyckte att den var intressant från ett tekniskt och kommersiellt perspektiv”, förklarar David Holender, vd för Vaimo.

Sedan dess har Vaimo (NTL) byggt ett eget litet e-handelsimperium på Magento-plattformen. Bland kundern a kan nämnas svenska bolag som Filippa K, Björn Borg och Naturkompaniet.

Men 60 procent av intäkterna kommer idag från utländska kunder som Marimekko i Finland, Jack Daniels och L’Oreal och i Storbritannien samt Safaricom, en stor telekomoperatör i Kenya.

”Vi har vårt fokus på e-handel och plattformen Magento. Men som helhetsleverantör hjälper vi även till med allt runtomkring som strategi, design, support och integrationer. Det handlar om att kombinera alla kanaler och se till hela kundresan, framför allt handlar det som samspelet mellan digitala och fysiska kanaler”, förklarar vd David Holender.

Vid sidan av Sverige har bolaget medarbetare i Storbritannien, Estland, Ukraina, Danmark, Finland, Norge, Sydafrika och Dubai. Nästa steg är en lansering i Japan.

Bolaget har just ändrat räkenskapsår. Men enligt den senaste årsredovisningen omsatte bman 90 Mkr under perioden maj–december 2015. Vinsten landade på hela 14 Mkr.

I år hoppas man växa med 50 procent, både organiskt och via förvärv.

”Omsättningsprognosen för helåret 2016 blir 180–190 Mkr. En del av det kommer att vara baserat på om vi lyckas med ett förvärv”, säger vd David Holender.

En femtedel av er omsättning kommer från Storbritannien. Hur påverkas ni av landets kommane utträde ur EU?

”Generellt tycker vi att det är negativt. Men på kort sikt ser vi inga större effekter. I och med att pundet tappar mot kronan kommer vår omsättning mot den brittiska marknaden att påverkas. Men vi har även kostnader i pund. På längre sikt är frågan om våra potentiella kunder avvaktar med sina investeringar. Då kan det påverka oss. Det får man väl se om ett halvår.”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera