Teknikbolaget Tinitell (NTL) uppmärksammades för första gången i samband med en framgångsrik crowdfundingkampanj på Kickstarter 2014. Men trots att 6 000 enheter levererades till Kickstarter-fansen var Tinitells armbandsmobil länge omöjlig att köpa i vanliga butiker.
Men i slutet av oktober kunde Di Digital rapportera att Tinitell dragit in 9 miljoner kronor i riskkapital från Optimizer Invest och en rad affärsänglar. Pengarna användes bland annat till bolagets butikspremiär på hemelektronikkedjan Mediamarkt i Stockholm.
”Vi hoppas att Tinitell ska bli årets julklapp! Ambitionen är att sälja 10 000 enheter i Sverige fram till jul”, sa bolagets vd och grundare Mats Horn till Di Digital då.
Vi har inte nått målet på 10 000 innan jul. Men vi är väldigt nära.
Armbandsmobilen började säljas på Mediamarkt i mitten av november med en prislapp mot kund på knappt 1 500 kronor. Produkten, som i likhet med bolaget heter Tinitell, saknar skärm. Den är endast är försedd med en enda knapp, samt högtalare och mikrofon. Tanken är att föräldrar ska lägga in upp till tolv nummer i mobilen. Barnet bläddrar sedan mellan kontakterna genom att en röst, som användaren själv spelar in, läser upp namnen.
Hur har julförsäljningen gått?
”Det har gått jättebra! Vi har sålt slut i vårt lager, men Mediamarkt har fortfarande Tinitells kvar i sitt lager. Det ska räcka fram till jul”, säger Mats Horn.
Hur många enheter har ni sålt?
”Vi når inte målet på 10 000 innan jul. Men vi kommer nog väldigt nära.”
10 000 sålda enheter skulle innebära intäkter på drygt 9 Mkr för Tinitell. Det är välbehövliga pengar, med tanke på bolagets knackiga utveckling de senaste åren. För 2015 redovisade man en omsättning på 330 000 kronor samt en förlust på 6,1 Mkr.Så fungerar Tinitells armbandsmobil för barn.
Grundaren är dock full av tillförsikt. Han avslöjar att bolaget nyligen tagit in ytterligare 10 Mkr i riskkapital från Christian Olofsson, en investerare med en bakgrund från Göteborgs fastighetssektor, som tidigare investerat i Quickspinn (NTL).
”Han gick in till en högre värdering än den som användes vid förra rundan. Tinitell värderas nu till en god bit över 100 miljoner”, säger Mats Horn.
Nästa steg för bolaget blir nu att expandera till andra länder, via samarbetspartnern Mediamarkt.
”Vi ska nu rulla ut vår produkt i alla Mediamarkts butiker. Vi har tagit Stockholm. Nästa steg blir Berlin, sedan London och sedan flera stora städer i USA”, säger Mats Horn.
Han avslöjar även att bolaget hoppas bli sin egen operatör. I grunden består ju produkten av en enkel mobiltelefon med ett vanligt sim-kort som användaren får köpa separat.
”Vi vill bygga en operatörsplattform och ta betalat via appen. Vi får bättre kontroll över produktupplevelsen då, och vi tjänar samtidigt mer pengar. Vi hoppas bli klara med detta i Sverige under första halvåret 2017”, säger bolagets vd och grundare.
NTL-länken i texten går till Nordic Tech List, en databas med investerarna och bolagen på den nordiska startupscenen.