Sedan starten 2013 har den hyllade svenska fiskeappen Fishbrain lockat till sig cirka 90 Mkr i riskkapital. Men trots hajpen har intäkterna lyst med sin frånvaro. Nu börjar bolaget ta betalt från vissa av sina 1,5 miljoner användare.
”Vi har just introducerat en premiumversion av appen för 5,99 dollar (50 kronor) per månad. För det får man bland annat vår Big Fish Forecast, en prognos om när på dagen man ska fiska om man vill fånga en stor fisk av en given art. Prognosen bygger på användardata och maskininlärning och är den första sitt slag”, säger Fishbrains vd och grundare Johan Attby.
På sikt hoppas han att cirka 10 procent av användarna väljer att betala för premiumtjänsten. Med dagens användarunderlag skulle det innebära 150.000 betalande användare, eller intäkter på 93 Mkr om året.
”Men vi kommer inte upp i den konverteringsgraden i år. Vårt huvudfokus är fortfarande att växa fort. Vi har en miljon registrerade användare i USA, ett land där cirka 60 miljoner personer fiskar”, säger Johan Attby och tillägger att man får tusentals nya användare varje dag.
Exakt hur mycket pengar Fishbrain bränner per månad vill Attby inte säga. Men han uppger att bolaget har 23 anställda i Stockholm, två i Göteborg och att lönekostnader är största utgiften.
”Vi bygger ju något som kallas deep social network. Villkoren är ganska brutala, en fiskeapp kommer förmodligen att vinna och alla andra kommer att försvinna. Men nu har vi 1,5 miljoner användare, varav en miljon i USA, och vi har gått om alla våra konkurrenter med bred marginal. Det är dags att börja ta betalt”, säger han.
Det senaste tillfället Fishbrain tog i kapital var i somras. Då tog man in 68 miljoner kronor från den tidigare ägaren Northzone, samt Novel TMT Ventures, Inbox Capital och japanska Recruit Strategic Partners. I rundan deltog också en rad andra befintliga investerare i form av Industrifonden, GP Bullhound, Active Venture och affärsängeln Robert Ahldin.
Läs mer: Fishbrain tar in 68 miljoner i ny investeringsrunda
”Vi behöver inte ta in nytt kapital förrän 2017. Om vi tar in mer kapital i år är det för att påskynda expansionen i USA, eller göra någon annan offensiv satsning”, säger grundaren av Fishbrain som fortfarande växer med flera tusen användare om dagen.
Ska ni öppna kontor i USA?
”Det är en relevant fråga som vi pratat mycket om. Men all markförig digital och funkar bra att göra härifrån. Och det är ju så oerhört dyrt i Silicon Valley nu, både att ha kontor och anställa folk. Så i dagsläget har vi inga sådana planer.”
Johan Attby har en examen i teknisk fysik från Chalmers i Göteborg. Han har även bott i både Silicon Valley och Boston där han startade och drev bolaget Tific, som utvecklade en mjukvaruplattform för teknisk support. Bolaget hade Microsoft som storkund och såldes 2011 till Plumchoice för drygt hundra miljoner kronor, enligt uppgift till Di Digital.
Till en början använde Johan Attby sina pengar till att investera i mindre teknikbolag, något han fortsätter med än idag. Totalt är han delägare i sex startupbolag.
”Min grundtanke när jag sålde Tific var att jag skulle vara mindre operativ och fokusera på ängelinvesteringar. Men Fishbrain tar mesta delen av min tid och investeringarna har snarare minskat med tiden”, säger Johan Attby.
Di Digital kunde nyligen rapportera att Johan Attby investerat i sportappen Raceone, tillsammans med bland andra den tidigare MTG-chefen Rikard Steiber. Johan Attby är även delägare i svenska Sparta, ett bolag bygger mjukvarusystem för säljtävlingar som Di Digital rapporterade om nyligen.