Hoppa till innehållet

Succéappen Fishbrain börjar ta betalt

Fiskeappen Fishbrain har lockat 90 Mkr i riskkapital utan att ha några intäkter att tala om. Nu börjar man ta betalt av sina 1,5 miljoner användare enligt så kallad ”freemium”-modell.

Johan Attby grundade Fishbrain 2013.
Johan Attby grundade Fishbrain 2013.Foto: Joey Abrait

Sedan starten 2013 har den hyllade svenska fiskeappen Fishbrain lockat till sig cirka 90 Mkr i riskkapital. Men trots hajpen har intäkterna lyst med sin frånvaro. Nu börjar bolaget ta betalt från vissa av sina 1,5 miljoner användare.

”Vi har just introducerat en premiumversion av appen för 5,99 dollar (50 kronor) per månad. För det får man bland annat vår Big Fish Forecast, en prognos om när på dagen man ska fiska om man vill fånga en stor fisk av en given art. Prognosen bygger på användardata och maskininlärning och är den första sitt slag”, säger Fishbrains vd och grundare Johan Attby.

På sikt hoppas han att cirka 10 procent av användarna väljer att betala för premiumtjänsten. Med dagens användarunderlag skulle det innebära 150.000 betalande användare, eller intäkter på 93 Mkr om året.

”Men vi kommer inte upp i den konverteringsgraden i år. Vårt huvudfokus är fortfarande att växa fort. Vi har en miljon registrerade användare i USA, ett land där cirka 60 miljoner personer fiskar”, säger Johan Attby och tillägger att man får tusentals nya användare varje dag.

Exakt hur mycket pengar Fishbrain bränner per månad vill Attby inte säga. Men han uppger att bolaget har 23 anställda i Stockholm, två i Göteborg och att lönekostnader är största utgiften.

”Vi bygger ju något som kallas deep social network. Villkoren är ganska brutala, en fiskeapp kommer förmodligen att vinna och alla andra kommer att försvinna. Men nu har vi 1,5 miljoner användare, varav en miljon i USA, och vi har gått om alla våra konkurrenter med bred marginal. Det är dags att börja ta betalt”, säger han.

Det senaste tillfället Fishbrain tog i kapital var i somras. Då tog man in 68 miljoner kronor från den tidigare ägaren Northzone, samt Novel TMT Ventures, Inbox Capital och japanska Recruit Strategic Partners. I rundan deltog också en rad andra befintliga investerare i form av Industrifonden, GP Bullhound, Active Venture och affärsängeln Robert Ahldin.

Läs mer: Fishbrain tar in 68 miljoner i ny investeringsrunda

”Vi behöver inte ta in nytt kapital förrän 2017. Om vi tar in mer kapital i år är det för att påskynda expansionen i USA, eller göra någon annan offensiv satsning”, säger grundaren av Fishbrain som fortfarande växer med flera tusen användare om dagen.

Ska ni öppna kontor i USA?

”Det är en relevant fråga som vi pratat mycket om. Men all markförig digital och funkar bra att göra härifrån. Och det är ju så oerhört dyrt i Silicon Valley nu, både att ha kontor och anställa folk. Så i dagsläget har vi inga sådana planer.”

Johan Attby har en examen i teknisk fysik från Chalmers i Göteborg. Han har även bott i både Silicon Valley och Boston där han startade och drev bolaget Tific, som utvecklade en mjukvaruplattform för teknisk support. Bolaget hade Microsoft som storkund och såldes 2011 till Plumchoice för drygt hundra miljoner kronor, enligt uppgift till Di Digital.

Till en början använde Johan Attby sina pengar till att investera i mindre teknikbolag, något han fortsätter med än idag. Totalt är han delägare i sex startupbolag.

”Min grundtanke när jag sålde Tific var att jag skulle vara mindre operativ och fokusera på ängelinvesteringar. Men Fishbrain tar mesta delen av min tid och investeringarna har snarare minskat med tiden”, säger Johan Attby.

Di Digital kunde nyligen rapportera att Johan Attby investerat i sportappen Raceone, tillsammans med bland andra den tidigare MTG-chefen Rikard Steiber. Johan Attby är även delägare i svenska Sparta, ett bolag bygger mjukvarusystem för säljtävlingar som Di Digital rapporterade om nyligen.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera