Hoppa till innehållet

Sumup-chefen till attack mot Izettle: Våra kortläsare är mer pålitliga

Idag gör Izettle-utmanaren Sumup entré i Sverige. Bolagets vd Daniel Klein går till attack mot sin svenska rival direkt: “Det har varit en del problem med andra leverantörers kortläsare”, säger han.

Tyska Sumup erbjuder en i praktiken likadan tjänst som svenska Izettle. Bolaget säljer kortläsare som kopplas till en mobiltelefon eller surfplatta och är anpassade för framförallt småföretagare.

Läs även: Izettle får tysk konkurrens – nu går Sumup in i Sverige

Bolagets främsta konkurrensfördel, enligt vd Daniel Klein, är att Sumup designar och tillverkar sina kortläsare själva. Det till skillnad från konkurrenterna, vars teknik bygger på tredjepartslösningar från framförallt asiatiska tillverkare.

"Det ger en annorlunda och bättre användarupplevelse. Våra läsare är enklare att använda och mer pålitliga", säger han.

Uttalandet är en illa dold spark mot den svenska rivalen Izettle, vars starka position i hemlandet nu alltså utmanas av det tyska bolaget. Ett känt problem, som även uppmärksammats av Izettle, gör att det svenska bolagets kortläsare tidigare inte fungerat ordentligt med Apples IOS 9.

"Det har varit en del problem med andra leverantörers kortläsare. När en ny telefon eller en version av IOS eller Android släpps är risken att de slutar fungera", säger Daniel Klein.

"Vi ser till att vår hårdvara och mjukvara är optimerad alla telefoner och surfplattor", fortsätter han.

 

Det har varit en del problem med andra leverantörers kortläsare. Våra läsare är enklare att använda och mer pålitliga.

 

Sumups kortläsare finns idag i 13 länder, bland dem Storbritannien, Tyskland och Brasilien. Sammantaget har bolaget ungefär 300 000 användare. Bolaget har tagit in knappt 400 miljoner kronor i riskkapital från bland andra kortföretaget Ameircan Express.

Som en jämförelse finns Izettle idag på 11 marknader och har tagit in drygt 1,5 miljarder kronor i riskkapital.

Trots de hårda orden påpekar Daniel Klein att Sumup främst tävlar om kunderna med mer traditionella betallösningar:

"Vi konkurrerar inte i första hand med bolag som iZettle. Den absoluta majoriteten av alla korttransaktioner idag sker genom terminaler som sköts av aktörer inom det traditionella bankväsendet."

Izettle vill inte avslöja exakt hur många användare bolagets tjänst har, men enligt kommunikationschef Sven Grundberg rör det sig om “ett antal hundra tusen användare”.

 

"Vi har haft en del bekymmer med den senaste IOS-uppdateringen. Men det är en bugg som ligger hos Apple snarare än hos iZettle. Vi har inte upplevt det som ett akut problem", säger Sven Grundberg.

Han påpekar vidare att Izettles erbjudande numera inbegriper fler tjänster än bara de rena kortläsarna. Nyligen lanserade bolaget ett låneerbjudande för småföretag under namnet Izettle Advance

"Vi betraktar oss inte i huvudsak som ett hårdvarubolag längre och har inte gjort det på ganska lång tid", fortsätter Sven Grundberg. 

Läs även: Han blir stormrik på Izettle

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera