På scenen framträdde bland annat Storytels vd och grundare Jonas Tellander. Tidigare i år köpte hans bokuppstickare det anrika förlaget Norstedts för drygt 150 miljoner kronor. Men det var inte givet att så skulle ske då Jonas Tellander tidigt jagade investerare.
”De kunde ha varit ägare i Storytel, jag tror jag pitchade till dem”, säger Jonas Tellander.
Läs mer: Shipwallet tog hem segern i Stockholms-deltävlingen av Startup Tour
Artisten och producenten Steve Angello, som gjort flera investeringar i till exempel Zound Industries, intervjuades också på scenen. Han talade om varför han intresserat sig för techbranschen.
”Jag är en nörd, jag sitter framför datorn hela tiden”, säger han.
Läs mer: De vann vid Startup Tour i Göteborg
Näringsminister Mikael Damberg avslöjade också på scenen vilken bransch han skulle starta bolag i om han vore entreprenör.
”Jag hade tittat på att starta något inom e-hälsa, det är ett område som kommer att explodera de närmsta åren”, säger han.
Men den stora händelsen var de pitchande bolagen i finalen av Di Digitals Startup Tour. Tidigare har deltävlingar hållits i Linköping, Malmö, Umeå, Göteborg och Stockholm. Fem bolag deltog i finalen: 1928 Diagnostics, Amra, Fieldly, Shipwallet och Sportswik.
Läs mer: Amra prisades på Startup Tour i Linköping
Bolaget som kammade hem segern var Linköpingsbolaget Amra.
”Ett bolag som tacklar ett stort problem”, var en av juryns motiveringar.
”Det känns fantastiskt, jag är jättelycklig”, säger Amras vd Tommy Johansson.
Di Digitals Mimi Billing och Jonas Leijonhufvud sitter ner på scen. Längst till höger står Tommy Johansson, som är vd för Amra.
”Det är särskilt kul att ett Linköpingsbolag vinner, annars brukar det vara ganska Stockholmscentrerat”, tillägger han och hyllar tekniktunga bolag i Linköping med anknytning till universitet.
Han berättade också om den första han ska ringa efter segern.
”Min fru.”
Amra har utvecklat en metod för att mäta kroppsfetter med en magnetkamera. Mätmetod uppskattar riskerna för att olika patienter ska drabbas av allvarliga sjukdomar som hjärtinfarkt och diabetes. Det gör det lättare för sjukvården att prioritera vilka patienter som ska behandlas.
Segern är en stor eloge till våra anställda.
Idén kom från filmen ”Super Size Me”, en dokumentärfilm från 2004 där Morgan Spurlock provar att leva på mat från endast McDonald’s. Filmens genomslag gjorde att forskare vid Linköpings universitet bestämde sig för att pröva experimentet.
Två av forskarna, Magnus Borga och Olof Dahlqvist Leinhard, ansåg att studien hade marknadspotential och grundade Amra 2010 efter att forskningsprojektet avslutats. Tommy Johansson klev in i bolaget först 2012, efter att ha sålt sitt kartbolag C3 Technologies till Apple.
För närvarande samarbetar Amra med drygt 30 sjukhus. Hälften av sjukhusen ligger i USA, och där tror Tommy Johansson också att störst potential finns.
”Segern är en stor eloge till våra anställda. Sedan vi deltog i förra deltävlingen har vi fått många spontansökningar och det kommer nog att fortsätta”, säger Tommy Johansson.
Amra söker för närvarande också riskkapital på 100 miljoner kronor.
”Det här är inte avgörande för det men det hjälper och ger en skjuts på vägen”, säger Tommy Johansson.
Förutom äran kammade vinnarbolaget hem annonsutrymme för en miljon kronor hos Bonnier News, det vill säga bland annat DN, Di och Expressen.
Vinnarbolaget får också gratis konsulttjänster av konsultfirman Accenture och rådgivning hos Nordea samt en resa till Silicon Valley som finansieras av Lufthansa. Där kommer Di Digitals korrespondent Miriam Olsson-Jeffery att bjuda på en rundvisning och möten med entreprenörer och investerare. Volkswagen bjuder också på en leasing av en bil under ett år.