Hoppa till innehållet

”Super Size Me”-bolaget tog hem segern i Startup Tour

På torsdagen var det dags för final i Di Digitals Startup Tour på Kulturhuset i Stockholm. Medtech-bolaget Amra från Linköping tog hem segern.

Tommy Jacobsson är vd för Amra, som mäter fetma i kroppen med magnetkamera.
Tommy Jacobsson är vd för Amra, som mäter fetma i kroppen med magnetkamera.Bild: Patrik Olsson

På scenen framträdde bland annat Storytels vd och grundare Jonas Tellander. Tidigare i år köpte hans bokuppstickare det anrika förlaget Norstedts för drygt 150 miljoner kronor. Men det var inte givet att så skulle ske då Jonas Tellander tidigt jagade investerare.

”De kunde ha varit ägare i Storytel, jag tror jag pitchade till dem”, säger Jonas Tellander.

Läs mer: Shipwallet tog hem segern i Stockholms-deltävlingen av Startup Tour

Artisten och producenten Steve Angello, som gjort flera investeringar i till exempel Zound Industries, intervjuades också på scenen. Han talade om varför han intresserat sig för techbranschen.

”Jag är en nörd, jag sitter framför datorn hela tiden”, säger han.

Läs mer: De vann vid Startup Tour i Göteborg

Näringsminister Mikael Damberg avslöjade också på scenen vilken bransch han skulle starta bolag i om han vore entreprenör.

”Jag hade tittat på att starta något inom e-hälsa, det är ett område som kommer att explodera de närmsta åren”, säger han.

Men den stora händelsen var de pitchande bolagen i finalen av Di Digitals Startup Tour. Tidigare har deltävlingar hållits i Linköping, Malmö, Umeå, Göteborg och Stockholm. Fem bolag deltog i finalen: 1928 Diagnostics, Amra, Fieldly, Shipwallet och Sportswik.

Läs mer: Amra prisades på Startup Tour i Linköping

Bolaget som kammade hem segern var Linköpingsbolaget Amra.

”Ett bolag som tacklar ett stort problem”, var en av juryns motiveringar.

”Det känns fantastiskt, jag är jättelycklig”, säger Amras vd Tommy Johansson.

Foto:

Di Digitals Mimi Billing och Jonas Leijonhufvud sitter ner på scen. Längst till höger står Tommy Johansson, som är vd för Amra.

”Det är särskilt kul att ett Linköpingsbolag vinner, annars brukar det vara ganska Stockholmscentrerat”, tillägger han och hyllar tekniktunga bolag i Linköping med anknytning till universitet.

Han berättade också om den första han ska ringa efter segern.

”Min fru.”

Amra har utvecklat en metod för att mäta kroppsfetter med en magnetkamera. Mätmetod uppskattar riskerna för att olika patienter ska drabbas av allvarliga sjukdomar som hjärtinfarkt och diabetes. Det gör det lättare för sjukvården att prioritera vilka patienter som ska behandlas.

Segern är en stor eloge till våra anställda.

Idén kom från filmen ”Super Size Me”, en dokumentärfilm från 2004 där Morgan Spurlock provar att leva på mat från endast McDonald’s. Filmens genomslag gjorde att forskare vid Linköpings universitet bestämde sig för att pröva experimentet.

Två av forskarna, Magnus Borga och Olof Dahlqvist Leinhard, ansåg att studien hade marknadspotential och grundade Amra 2010 efter att forskningsprojektet avslutats. Tommy Johansson klev in i bolaget först 2012, efter att ha sålt sitt kartbolag C3 Technologies till Apple.

För närvarande samarbetar Amra med drygt 30 sjukhus. Hälften av sjukhusen ligger i USA, och där tror Tommy Johansson också att störst potential finns.

”Segern är en stor eloge till våra anställda. Sedan vi deltog i förra deltävlingen har vi fått många spontansökningar och det kommer nog att fortsätta”, säger Tommy Johansson.

Amra söker för närvarande också riskkapital på 100 miljoner kronor.

”Det här är inte avgörande för det men det hjälper och ger en skjuts på vägen”, säger Tommy Johansson.

Förutom äran kammade vinnarbolaget hem annonsutrymme för en miljon kronor hos Bonnier News, det vill säga bland annat DN, Di och Expressen.

Vinnarbolaget får också gratis konsulttjänster av konsultfirman Accenture och rådgivning hos Nordea samt en resa till Silicon Valley som finansieras av Lufthansa. Där kommer Di Digitals korrespondent Miriam Olsson-Jeffery att bjuda på en rundvisning och möten med entreprenörer och investerare. Volkswagen bjuder också på en leasing av en bil under ett år.

Läs mer: Fieldly vinnare när Startup Tour kom till Malmö

Läs mer: Fullt hus när Startup Tour intog Umeå

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera