Hoppa till innehållet

Superängeln vill hjälpa startup-grundare med juridiken

I våras lanserade affärsängeln Erik Byrenius sajten Startupdocs. Nu fylls den på med nya dokument som ska hjälpa entreprenörer att hitta rättvisa villkor mellan grundarna i nya bolag.

Erik Byrenius blev en förmögen man när sålde onlinepizza.se, tillsammans med övriga grundare, till jätten Delivery Hero år 2012, för mellan 250 och 500 mkr.

Sedan dess har han profilerat sig som en av den svenska startupsektorns flitigaste affärsänglar, med tidiga investeringar i bolag som Castle, Vaulted Payments, Spotscale, Loop54, Greta och andra.


Erik Byrenius (mitten), med medgrundarna Per Anders Bjelkestål (till vänster) och Dan Castillo (till höger) vid försäljningen av onlinepizza.se. Foto: Jack Mikrut

I våras lanserades sajten Startupdocs.se. Där har Erik Byrenius tillsammans med Mattias Larsson, partner på advokatfirman Fylgia, laddat upp standardiserade juridiska avtalsdokument, bland annat aktieägaravtal och investeringsavtal, särskilt anpassade för startupbolag i tidig fas.

Dokumenten är gratis att ladda ned och tänkta att användas som utgångspunkt till exempel i förhandlingar mellan investerare och entreprenör.

"Jag utgick från mina egna erfarenheter. När jag började intressera mig för startupvärlden så insåg jag väldigt fort att det inte fanns någon uppfattning om vad som var normala villkor för en investering. Det fanns ingen balanserad mall att utgå ifrån", säger Erik Byrenius.

Det kan ställa till väldigt mycket problem om inte saker görs rätt från början.

Sedan starten har dokumenten på startupdocs laddats ned drygt 1700 gånger. Nu görs en större uppdatering i form av nya aktieägaravtal tänkta att användas vid bildandet av nya bolag.

"De dokument som funnits där tidigare har varit anpassade för dem som ska ta in externa aktieägare i bolaget. Många har sagt att de behöver hjälp med en vettig standard för när de bildar ett bolag", säger Erik Byrenius.

"I ett så tidigt skede har man sällan råd med en jurist. Men det kan ställa till väldigt mycket problem om inte saker görs rätt från början", fortsätter han.

Många entreprenörer struntar helt i att göra en ordentlig uppdelning av bolaget vid starten, säger Erik Byrenius. Det är förståeligt men kan straffa sig längre fram.

"Vad händer om någon hoppar av? Hur fattar man beslut om att ta in pengar? Vad händer om man inte är överens eller någon inte gör sitt jobb? Det kanske kan upplevas som trista frågor, men det blir problematiskt att bara köra på utan en ordentlig överenskommelse", säger Mattias Larsson på advokatbyrån Fylgia, som stått för utformningen av avtalen.

Tanken är att dokumenten på startupdocs ska kunna anpassas för olika situationer:

"Syftet är egentligen att underlätta och sänka trösklarna för att komma igång. Mallarna fungerar som de är, men eftersom varje situation är unik får man räkna med vissa anpassningar", säger Erik Byrenius.

Läs även: De 20 mäktigaste investerarna i den svenska internetsektorn

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera