De så kallade FANG-bolagen: Facebook, Amazon, Netflix och Google (numera Alphabet) utgör stommen i det tekniktunga Nasdaqindexet. Efter att i fjol ha passerat toppen från it-bubblan 2000 har Nasdaq fortsatt till nya rekordhöjder i år.
Detsamma gäller för FANG-bolagen. Facebook, Netflix och Amazon har alla stigit med över 40 procent på börsen i år. Alphabet kan summera en uppgång på dryga 20 procent.
Men till skillnad från it-yrans spekulativa uppgång handlar det den här gången om riktiga vinster. Det syns inte minst i bolagens senaste kvartalsrapporter.
Facebook kom under natten till torsdagen med sin kvartalsrapport och slog analytikernas förväntningar på samtliga punkter. Omsättningen ökade med 44,7 procent, till motsvarande 76 miljarder kronor, och resultatet ökade med 71 procent jämfört med samma period i fjol.
Läs mer: Facebook ryktas lansera TV-kanal nästa månad
Nyckeln till Facebooks framgång sedan börsnoteringen 2012 har varit bolagets lyckosamma omställning till att fokusera på användarupplevelsen i mobilen. Kraftiga investeringar i mobilupplevelsen under 2012 och 2013 har sedan dess betalat sig mångdubbelt. Nu ligger fokus på video. En växande del av Facebooks annonsintäkter kommer från rörlig bild, och det är här bolagets stora framtida intäktsmöjligheter ligger.
Enligt Bloomberg väntas Facebook lansera sin egen tv-satsning redan nästa månad. Bolaget har under våren låtit externa mediehus producera miniserier som ska sändas i Facebooks nya kanal. Dessutom har Facebook köpt på sig allt mer sporträttigheter så som Champions League-rättigheterna i USA och Major League Baseball.
Facebooks plan verkar vara att placera sig någonstans mellan hemmaproduktionerna på Youtube och Netflix högkvalitetsserier.
Netflix å sin sida fortsätter sitt framgångståg över världen. Netflix, som rapporterade redan i förra veckan, adderade 5,2 miljoner nya prenumeranter, vilket kan sättas i relation till analytikernas förväntade 3,2 miljoner.
Den relativa förloraren i videokampen är Google. Under första halvåret har bolaget tvingats hantera en annonsörsflykt från videoplattformen Youtube efter flera skandaler där annonser har visats tillsammans med extremistiskt och stötande innehåll. Bolagets kvartalsrapport tyngdes dessutom rejält av att EU-kommissionen har dömt Google att betala motsvarande 24 miljarder kronor i böter för marknadsmissbruk.
Läs mer: Google-aktien faller tyngs av EU:s jätteböter
Marknadsmissbruket handlar om att Google har premierat sin annonslösning Google Shopping framför andra sökresultat. Google har rullat ut lösningen aggressivt, bland annat som ett svar på att en stor andel e-handelskunder väljer bort sökmotorn till förmån för konkurrenten Amazon.
Amazon var sist ut av de fyra jättebolagen att rapportera det andra kvartalet. Liksom Google är det en allt mer spretig koncern. Bolaget ökade intäkterna från 30,4 miljarder dollar till 38 miljarder dollar. Men resultatet tyngdes av stora investeringskostnader och missade marknadens förväntningar. Efter att ha fallit med 3 procent i efterhandeln justerade dock flera analyshus upp sina riktkurser för Amazon.