Hoppa till innehållet

Superaccelerator från Silicon Valley kommer till Stockholm

Den hajpade amerikanska acceleratorn 500 Startups etablerar sig i Stockholm nästa år. Det säger partnern Sean Percival som ser Stockholm som det lysande undantaget i Norden.

Den hajpade acceleratorn 500 Startups planerar att komma till Stockholm.
Den hajpade acceleratorn 500 Startups planerar att komma till Stockholm.Foto: Thinkstock

500 Startups grundades av Dave McClure i Silicon Valley för fem år sedan. Acceleratorn investerar i mängder av unga teknikföretag, nästan 900 så här långt, och hjälper dem att växa. Den har också vuxit till en global jätte med närvaro i säväl Brasilien som Indien, Kina och USA och har ett förvaltat kapital på runt 2 miljarder kronor.

En av bolagets partners, Sean Percival, berättade i en intervju med Strategy Eye att 500 Startups nu fått upp ögonen för Norden. För Di Digital avslöjar han att planerna är långt gångna. 

Vi vill komma in riktigt tidigt som vi har gjort i Brasilien och Indien, vilket i dag är marknader som går väldigt bra för oss.

“Vi vill komma in riktigt tidigt som vi har gjort i Brasilien och Indien, vilket i dag är marknader som går väldigt bra för oss. Därför tittar vi på att starta ett acceleratorprogram i Oslo. Sverige är däremot lite mognare och mer konkurrenskraftigt än resten av regionen”, säger han.

Men trots det är planen att även Stockholm ska vara en del av 500 Startups nordiska satsning.

“Stockholm passar för vårt tillväxt- och marknadsföringsprogram. Det finns redan en mängd bolag där som är redo att expandera internationellt. Vi har ett program som heter 'Distro Dojo' som vi har startat i London. Som jag ser det är Stockholm den bästa platsen för att starta ett sådant program”.

När ska det ske?

“Vi räknar med att starta under första halvåret 2016. Alla initiativ och program ska starta i början av nästa år”, säger Sean Percival.

Distro Dojo är ett tremånadersprogram för bolag som tagit fram en produkt och står inför expansion. 500 Startups investerar runt 1-2 miljoner kronor i varje bolag och hjälper dem sedan att nå ut internationellt. Sean Percival håller just nu på att sy ihop finansiärer och samarbeten till satsningarna i Oslo och Stockholm.

"Jag träffar finansiärer, entreprenörer och potentiella partners. Men också folk från offentlig sektor som Stockholm Business Region för att förstå hur utmaningarna ser ut och vad vi kan hjälpa till med", säger han.

Värderingarna på många ställen i världen är väldigt höga just nu. Men så är inte fallet i större delen av Norden.

Sean Percival räknar med att ekosystemet för startups kommer att mogna i Norden de kommande åren och att det därför kommer att vara en bra affär för 500 Startups att etablera sig nu.

“Värderingarna på många ställen i världen är väldigt höga just nu. Men så är inte fallet i större delen av Norden. Så det är en möjlighet nu att komma in tidigt, investera i tidiga faser och få ägarskap innan de här bolagen växer och blir mycket, mycket större”.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera