Hoppa till innehållet

Superinvesteraren: ”Leverera värde, inte höga värderingar”

Silicon Valley-profilen och riskkapitalisten Om Malik förkastar egodrivna värderingar av startups.
”Höga värderingar kan kännas bra för stunden, men det är en fälla”, säger han i en stor intervju med Di Digital.

Foto: Christopher Michel

(Di Digital/San Francisco) Om Malik, partner i riskkapitalbolaget True Ventures som investerar i startupföretags tidiga faser, är smickrad över att en svensk tidning vill intervjua honom. Han älskar det svenska techcommunityt och har flera gånger rest till Stockholm och träffat entreprenörer.

”Men det skulle vara en fördel om folk var lite hungrigare”, säger han.

Di Digital träffar honom i True Ventures lokaler i South Park, den entreprenörstäta parken i centrala San Francisco där bland andra Twitter hade sitt första kontor. I huset sitter flera riskkapitalbolag, som Kleiner Perkins Caufield & Byers och Shasta Ventures. Och här hade också det svenska startupbolaget Wrapp sitt första USA-kontor när det begav sig. 

Om Malik är känd som tyckare och skribent. Han jobbade i många år som teknikjournalist och 2006 startade han publikationen Gigaom, som var en stark röst i den amerikanska techvärlden innan den lades ner i mars förra året på grund av övermäktiga skulder.

Efter 25 år som nyhetsjägare och åtta år på Gigaom bestämde sig Om Malik i början av 2014 för att bli riskkapitalist på heltid. Men skrivandet har han inte lagt av med.

”I dag jobbar jag enbart som partner på True Ventures, men jag skriver. Det är som att fråga - andas jag fortfarande? Skriva är inget yrke för mig, det blev ett yrke”, säger han.

Vi har alla förutfattade meningar om framtiden.

Om Malik läser mycket och är en aktiv debattör på Twitter. Hans dagar börjar ofta fyra på morgonen med läsning i tre timmar. Numera blir det inte så mycket nyheter, vilket rimmar med hans jobb som riskkapitalist där han fokuserar på längre perspektiv och försöker förutse hur världen kommer att se ut om fem år.

”Vi har alla förutfattade meningar om framtiden. Om världen ser ut så här i dag, så gör den det i morgon. Men det är inte helt sant. Jag tänker på hur det ser ut dagen efter i morgon och varför”, säger Om Malik.

Han ger ett exempel: 1989, när Om Malik var en ung reporter, trodde han mycket på bredbandstanken om att vi alltid skulle vara uppkopplade.

”Det var tydligt redan då att det skulle ha en inverkan på video och telefoner”, säger han.

Det var dock inte klart hur det skulle utkristallisera sig, men spolar vi fram i tiden till när bredbandspridningen kom igång så var frågan istället hur vi skulle använda uppkopplingen.

”När till exempel Mp3 och Napster kom blev det uppenbart hur”, säger Om Malik.

Om Malik

Han applicerar också framtidstänket på svenska Narrative, som True Ventures har investerat i. När han och hans kollegor tittade närmare på Narrative fokuserade de inte främst på själva lösningen utan förutsättningarna. Att det finns mobiler, wifi och vi människor börjar bli bekväma med att fotografera oss själva och andra. Då hade selfie-trenden precis bara börjat.

”Vi är huvudroller i vår egen film och vill visa upp den bästa versionen av oss”, säger Om Malik.

Från det var inte steget så stort att tänka sig en kamera som alltid är på och med oss, och låter oss samla in dagens intryck. När Narrative pitchade sin idé om en liten kamera man har på sig, var Om Malik och hans kollegor redo att ta sig an det.

”När man börjar tänka på det sättet blir det lättare att vänta på disruptiva möjligheter och känna igen dem”, säger han.

Läs mer: Fortsatta förluster för hajpade Narrative

Narrative är än så länge True Ventures enda investering i Sverige, men Om Malik har även andra svenska favoriter som karttjänsten Mapillary och Spotify. Två bolag som han anser är riktiga teknikföretag, men annars har Sverige än så länge mest producerat digitala tjänster, tycker han.

”Sverige har en möjlighet att skapa många fler sådana företag. Jag hoppas att folk som till exempel lämnar Spotify kommer att starta nya grejer”, säger Om Malik.

Han tycker att det finns stor talang i Sverige och ett bra ekosystem med investerare. När startupbolagen blir fler och konkurrensen hårdare tror han också att entreprenörerna kommer bli hungrigare.

Läs mer: Det här händer 2016 enligt Di Digital

Om Malik är en aktiv investerare i Narrative och pratar med vd:n och medgrundaren Martin Källström så ofta denne vill. Men vad säger Om Malik då till honom och entreprenörerna i de andra sju bolagen som han jobbar med?

”Nummer ett är att de ska vara konservativa med pengar. Det är det största misstaget som folk gör. De spenderar antingen för lite eller för mycket pengar”, säger han.

När det gäller de skyhöga värderingarna av startups under de senaste åren, säger han att det är säsongsbetonat och går upp och ner. Bygger man ett bra bolag ska konjunkturen inte spela så stor roll.

Värderingar kan få dig att känna dig jättebra för stunden.

Han kallar de höga värderingarna en överhettning av marknaden, men någon bubbla tycker han inte att det är. Den har han bara upplevt en gång och det var dotcom-bubblan, då klimatet var totalt irrationellt och det inte fanns någon befintlig marknad. Bara galenskap, tycker Om Malik.

”Titta på företag som Uber, Slack och Fitbit (som True Ventures har investerat i reds.anm.), vars omsättningar växer snabbt. Och Airbnb som inte fanns för åtta år sedan och snabbt blev ett miljardföretag. Flera av de här bolagen har en solid långsiktig affär. Företag kan växa snabbare i dag och bara för att de växer så snabbt och får höga värderingar snabbt, så börjar folk tänka att det är en bubbla”, säger han.

Läs mer: Delningsekonomin omsätter 130 miljarder

Om Malik vill uppmana entreprenörer till att tänka rationellt kring sin affär och värdering. Han tycker att många inte förstår varför de vill ha en högre värdering eller mer pengar.

”Värderingar kan få dig att känna dig jättebra för stunden, men vad det egentligen betyder är att du måste växa in i värderingen du har fått. Då kan du hamna i en värderingsfälla”, säger han.

”Egodrivna värderingar är meningslösa”, fortsätter han.

Han är också en stor kritiker till begreppet enhörningar, det vill säga bolag som värderas till över en miljard dollar, och förstår inte varför man använder den analogin för en startup. Det kommer bara att bita bolagen i svansen och har ingen betydelse, tycker han.

”Tänk på att det är värde du bygger, inte värderingar”, säger han.

Det senaste halvåret har dock riskkapitalklimatet blivit tuffare och allt fler startups, däribland många av enhörningarna, nedvärderas. Om Malik tror dock inte att kommer bli svårare att få riskkapital - bara normalt. 

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera