Det svenska riskkapitalbolaget EQT gick i början av året ut med nyheten att de rekryterat tre techprofiler till sitt team. Mest välkänd i Sverige är troligtvis den färgstarke Rebtel-grundaren Hjalmar Winbladh. Men den med tyngst cv är holländaren Kees Koolen.
Kees Koolen har grundat bokningssajten Booking.com och skött taxibolaget Ubers internationella expansion.
”När vi lanserade Uber i Europa var det enklaste för mig att sätta upp ett bolag i för det Holland. Så Ubers officiella adress var faktiskt min hemadress ett tag”, berättade Kees Koolen under konferensen Sthlm Tech Fest.
Kees Koolen är en av grundarna till EQT Ventures, den del av EQT som förväntas lansera en ny miljardfond för tech-investeringar inom kort. På scen under konferensen Sthlm Tech Fest berättade Kees Koolen att han ser ett hål på marknaden som den nya fonden kan fylla.
”Vi ser ett hål i marknaden över hela Europa när det gäller finansiering i tillväxtfaserna. Det finns många små venture capital-aktörer och affärsänglar som investerar tidigt men få stora aktörer för senare faser. När en entreprenör ser att deras produkt fungerar behöver de växla upp snabbt och då behövs mycket pengar”, säger han.
Vi ser ett hål i marknaden över hela Europa när det gäller finansiering i tillväxtfaserna.
Kees Koolen menar att just fasen från det att ett företag fått sin affärsidé att fungera till dess att de vuxit tillräckligt för att intressera traditionella investerare är särskilt kritisk. Det som i startupsammanhang brukar kallas b- och c-rundor.
”Det vi vill göra är att sätta ett exempel för Europa. Vi vill hjälpa bolag att ta sig igenom den här fasen. Booking är ett bra exempel, vi tvingades sälja redan när det omsatte 100 miljoner dollar eftersom vi inte hade tillgång till kapital”, säger Kees Koolen.
Han påpekar att entreprenörer i dag också måste vara mer snabbfotade än när han själv startade Booking.com 1996.
”När vi startade Booking.com tog det 10 år för oss innan vi hade en omsättning på 100 miljoner dollar. Vi hade 10-15 år på oss att bygga upp bolaget. Den tiden finns inte längre. Titta på Uber, det finns ingen tid för misslyckanden. Har man som entreprenör inte hjälp från början och gör fel då är man ute”, säger Kees Koolen.
Risken för att andra ska kopiera en affärsidé har också vuxit vilket ställer ökade krav på att expandera bolag snabbt.
”Nu har du bolag som Rocket Internet som, om du inte tar en marknad, kommer att ta din modell och starta den där. Det här händer i Asien och Afrika hela tiden. Om du inte vill ha sådana bolag som konkurrenter i framtiden måste du agera snabbt och ta hand om det direkt genom att expandera snabbt. Då krävs det pengar”, säger Kees Koolen.