Hoppa till innehållet

Supersäljaren ny vd på adtech-bolaget Bannerflow

Nicholas Högberg, tidigare vd på mobiljätten Tre, blir ny vd för Bannerflow. Samtidigt investerar han ”ett antal miljoner” i bolaget.

Daniel Jakobsson, Nicholas Högberg och Daniel Fahlén på BannerFlow.
Daniel Jakobsson, Nicholas Högberg och Daniel Fahlén på BannerFlow.

Bannerflow är ett Saas-bolag som har byggt en molntjänst som förenklar och automatiserar internetannonsering och tar bort dyra och tidskrävande mellanhänder. Och nye vd:n Nicholas Högberg känner sig säker på framgång.

”95 procent av alla internetannonser produceras manuellt, och vår tjänst kapar 90–95 procent av all tid som går åt till att producera annonserna”, säger han.

Nicholas Högberg tar över som vd på Bannerflow den 1 oktober.

Sedan 2013 har Nicholas Högberg suttit som styrelseordförande i bolaget med en ägarandel på 10 procent. Nu ökar han sitt ägande och kliver in som vd med start den 1 oktober. Men han vill inte gå in i för många detaljer kring sin investering.

”Det handlar om ett antal miljoner vilket kommer göra mig och de två kvarvarande grundarna Daniel Fahlén och Daniel Jacobsson till likvärdiga ägare”, säger Nicholas Högberg.

2015 hade bolaget en omsättning på 25 Mkr, och man räknar med en årlig tillväxttakt på mellan 80 och 100 procent.

Nicholas Högberg har beskrivits som en supersäljare och har en lång karriär bakom sig. Han har utöver sitt uppdrag som vd på Tre haft ledande befattningar på bolag som Vodafone, Spray och Kanal 5.

”Jag har varit med och byggt företag från många olika nivåer, men alltid från en utmanarposition. Den erfarenheten tar jag med mig till Bannerflow”, säger Nicholas Högberg.

Läs även: Mediestjärnor går in i nyhetsappen Squid

Bannerflow startade sin verksamhet 2010 och har idag ungefär 50 anställda. Bland kunderna märks stora bolag som Klarna, Betsson och Kaplan. 2015 utsågs man till ett av Europas snabbast växande techbolag av Deloitte Tech 500.

Bolaget är byggt utan extern finansiering och Nicholas Högberg ser i dagsläget ingen anledning till att ta in externt kapital.

”Vi behöver inte det just nu, men det kan bli aktuellt framöver. Men då måste det vara med rätt partner.”

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera