Bannerflow är ett Saas-bolag som har byggt en molntjänst som förenklar och automatiserar internetannonsering och tar bort dyra och tidskrävande mellanhänder. Och nye vd:n Nicholas Högberg känner sig säker på framgång.
”95 procent av alla internetannonser produceras manuellt, och vår tjänst kapar 90–95 procent av all tid som går åt till att producera annonserna”, säger han.
Nicholas Högberg tar över som vd på Bannerflow den 1 oktober.
Sedan 2013 har Nicholas Högberg suttit som styrelseordförande i bolaget med en ägarandel på 10 procent. Nu ökar han sitt ägande och kliver in som vd med start den 1 oktober. Men han vill inte gå in i för många detaljer kring sin investering.
”Det handlar om ett antal miljoner vilket kommer göra mig och de två kvarvarande grundarna Daniel Fahlén och Daniel Jacobsson till likvärdiga ägare”, säger Nicholas Högberg.
2015 hade bolaget en omsättning på 25 Mkr, och man räknar med en årlig tillväxttakt på mellan 80 och 100 procent.
Nicholas Högberg har beskrivits som en supersäljare och har en lång karriär bakom sig. Han har utöver sitt uppdrag som vd på Tre haft ledande befattningar på bolag som Vodafone, Spray och Kanal 5.
”Jag har varit med och byggt företag från många olika nivåer, men alltid från en utmanarposition. Den erfarenheten tar jag med mig till Bannerflow”, säger Nicholas Högberg.
Läs även: Mediestjärnor går in i nyhetsappen Squid
Bannerflow startade sin verksamhet 2010 och har idag ungefär 50 anställda. Bland kunderna märks stora bolag som Klarna, Betsson och Kaplan. 2015 utsågs man till ett av Europas snabbast växande techbolag av Deloitte Tech 500.
Bolaget är byggt utan extern finansiering och Nicholas Högberg ser i dagsläget ingen anledning till att ta in externt kapital.
”Vi behöver inte det just nu, men det kan bli aktuellt framöver. Men då måste det vara med rätt partner.”