Hoppa till innehållet

Supersäljaren ny vd på adtech-bolaget Bannerflow

Nicholas Högberg, tidigare vd på mobiljätten Tre, blir ny vd för Bannerflow. Samtidigt investerar han ”ett antal miljoner” i bolaget.

Daniel Jakobsson, Nicholas Högberg och Daniel Fahlén på BannerFlow.
Daniel Jakobsson, Nicholas Högberg och Daniel Fahlén på BannerFlow.

Bannerflow är ett Saas-bolag som har byggt en molntjänst som förenklar och automatiserar internetannonsering och tar bort dyra och tidskrävande mellanhänder. Och nye vd:n Nicholas Högberg känner sig säker på framgång.

”95 procent av alla internetannonser produceras manuellt, och vår tjänst kapar 90–95 procent av all tid som går åt till att producera annonserna”, säger han.

Nicholas Högberg tar över som vd på Bannerflow den 1 oktober.

Sedan 2013 har Nicholas Högberg suttit som styrelseordförande i bolaget med en ägarandel på 10 procent. Nu ökar han sitt ägande och kliver in som vd med start den 1 oktober. Men han vill inte gå in i för många detaljer kring sin investering.

”Det handlar om ett antal miljoner vilket kommer göra mig och de två kvarvarande grundarna Daniel Fahlén och Daniel Jacobsson till likvärdiga ägare”, säger Nicholas Högberg.

2015 hade bolaget en omsättning på 25 Mkr, och man räknar med en årlig tillväxttakt på mellan 80 och 100 procent.

Nicholas Högberg har beskrivits som en supersäljare och har en lång karriär bakom sig. Han har utöver sitt uppdrag som vd på Tre haft ledande befattningar på bolag som Vodafone, Spray och Kanal 5.

”Jag har varit med och byggt företag från många olika nivåer, men alltid från en utmanarposition. Den erfarenheten tar jag med mig till Bannerflow”, säger Nicholas Högberg.

Läs även: Mediestjärnor går in i nyhetsappen Squid

Bannerflow startade sin verksamhet 2010 och har idag ungefär 50 anställda. Bland kunderna märks stora bolag som Klarna, Betsson och Kaplan. 2015 utsågs man till ett av Europas snabbast växande techbolag av Deloitte Tech 500.

Bolaget är byggt utan extern finansiering och Nicholas Högberg ser i dagsläget ingen anledning till att ta in externt kapital.

”Vi behöver inte det just nu, men det kan bli aktuellt framöver. Men då måste det vara med rätt partner.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera