Den svenska ljudboksmarknaden blir allt större med företag som Storytel, med över 400 000 betalande kunder, Nextory och Bookbeat.
Nu investerar bland andra Sven Hagströmers riskkapitalbolag Creades och Martin Wattins och Peter Silferswärds Inbox Capital 11,5 miljoner kronor i svenska Kitab Sawti. Det är den största investeringen i företaget sedan det grundades i januari 2016.
"Vi tycker att det ett väldigt grundat team och de har på ganska kort tid byggt en väldigt intressant position på den här marknaden. Vi har en historik inom ljudböcker sedan tidigare eftersom vi har investerat i Storytel. Det är inte en jättestor investering för oss, den är mindre än vad vi normalt investerar, men det är en kombination av de två sakerna, att vi kan branschen och att det är bra grundare", säger John Hedberg, vd för Creades till Di Digital.
Kitab Sawti betyder “ljudbok” på arabiska och företaget köper rättigheter till, producerar och distribuerar just arabiska ljudböcker. Pengarna som nu har investerats ska gå till att utveckla verksamheten, säger bolagets grundare och vd Sebastian Bond.
"Vi har tagit in pengarna för att kunna expandera, producera fler ljudböcker och framför allt för att anställa folk och bygga ett kärnteam. Vi är cirka 50 personer involverade i verksamheten, sju personer på kontoren i dag och söker nu utvecklare", säger han.
Läs mer: Storytel expanderar till Ryssland och Indien
Idén om att skapa en tjänst för arabiska ljudböcker uppstod när teamet bakom Kitab Sawti jobbade i ett projekt med syriska flyktingbarn i svenska skolor. Sebastian Bond jobbade som affärsutvecklingschef på ett svenskt ljudboksföretag som riktar sig mot svenska skolor och elever med dyslexi. De skulle se hur de kunde hjälpa de svenska skolorna att integrera nyanlända elever från Syrien och Sebastian Bond åkte runt i Sverige och intervjuade lärare.
Många lärare frågade efter ljudböcker på arabiska för de nyanlända eleverna
“Många lärare frågade efter ljudböcker på arabiska för de nyanlända eleverna, så då började jag leta efter arabiska ljudböcker. Jag hittade ingenting”, säger Sebastian Bond.
När de insåg att det inte fanns någon som producerade ljudböcker på ett av världens största språk bestämde de sig för att göra det själva. Tillsammans med Anton Pollak, nu teknikchef, grundade Sebastian Bond Kitab Sawti. De ser det som att de står utan större konkurrenter och med uppskattningsvis över 400 miljoner människor i världen som pratar arabiska innebär det många potentiella kunder.
Ljudboksjätten Storytel, som i dag ger ut böcker på ett tiotal språk, har även de intresserat sig för den arabisktalande marknade
Ljudboksjätten Storytel, som i dag ger ut böcker på ett tiotal språk, har även de intresserat sig för den arabisktalande marknaden. Så sent som förra hösten flaggade bolagets vd Jonas Tellander för att man planerade att teckna rättigheter till böcker och börja göra ljudböcker på arabiska. Men än har man inga arabiska titlar i sitt utbud.
Läs mer: Storytel samarbetar kring arabiska böcker
Med Kitab Sawti var Sebastian Bond och Anton Pollak tvungna att börja från den absoluta början. Det räckte inte med ett mejl eller telefonsamtal för att skaffa rättigheter till de böcker som de ville spela in och ge ut. De fick ge sig av för att leta upp rätt personer själva.
“I Sverige kan du kanske täcka in majoriteten av bokmarknaden om du har avtal med några bokförlag. I Mellanöstern finns det 10 000 förlag och du kan inte mejla dem utan du måste åka till Beirut, Kairo, Riyadh eller var de nu sitter, knacka på och säga hej. Det arbetet har tagit extremt mycket tid”, säger Sebastian Bond.
I dagsläget kan användarna ladda ner appen gratis och testa den. Planen är att de i framtiden ska kunna köpa prenumerationer på tjänsten men när det kommer vara möjligt är inte bestämt än.
Tidigare aktieägare som nu har investerat ytterligare kapital är bland andra affärsänglarna Mathias Ackermand och även Lars Lindgren, via sitt bolag Venture Securities. Han är även styrelseordförande i Kitab Sawti.
Den nystartade fonden Stockholm VC finns med som investerare liksom Magnus Olsson och Abdulla Elyas, två av grundarna bakom taxiappen Careem, som beskrivs som ett Uber i Mellanöstern. Sebastian Bond tror att Careem-grundarnas erfarenheter kan komma väl till pass.
“I och med att de har byggt ett miljardbolag från scratch i mellanöstern på bara några år känns det väldigt bra”, säger han.
Läs mer: Så gick svenskens taxitjänst från uppstickare till miljardbolag i Mellanöstern