För ett par dagar sedan lanserade Zpotdrop sin sociala nätverksapp. Idén är att användarna ska visa för sina vänner var de befinner sig och på så sätt få till spontana möten. Det öppnar i sin tur för en affärsmodell där företag kan rikta anpassad marknadsföring till användarna.
”Vi försöker ta bort alla sociala barriärer för att posta uppdateringar i appen. Målet att få användarna att frekvent posta var de befinner sig”, säger medgrundaren Oscar Rundqvist.
Läs mer: Så avgörs Kinneviks digitala framtid
Idén till tjänsten fick Oscar Rundqvist för flera år sedan. Men det var när han praktiserade i Vietnam som han pitchade idén för sin chef Christopher Brinkeborn Beselin. Han nappade på idén och gick in som investerare i bolaget.
Till saken hör att Christopher Brinkeborn Beselin startat e-handelssajten Lazada i Vietnam åt Rocket Internet. En sajt som i dag värderas till över 10 miljarder kronor.
Christopher Brinkeborn Besselin driver numera en egen investeringsverksamhet med fokus på att bygga företag i Vietnam.
”Vårt mål för Zpotdrop är att få fart på användandet i Sverige. Sen kommer vi att ta in riskkapital och gå ut internationellt, sannolikt via Vietnam och Sydostasien”, säger Oscar Rundqvist.
Zpotdrop fungerar som ett socialt nätverk baserat på var du befinner dig.
Lanseringen i Sverige får med andra ord ses som ett försök på en liten testmarknad. Planen är att sen vända sig till Sydostasiens 600 miljoner invånare. De första dagarna har ett drygt tusental personer laddad ned appen.
”Vi har en grundlig plan med ambassadörer i olika städer, samarbeten med bloggnätverk och så har vi spelat in en lanseringsfilm och en lanseringslåt”, säger Oscar Rundqvist.
Zpotdrop är på sätt och vis en direkt konkurrent med Facebook eftersom check in-funktionen också finns hos dem. Oscar Rundqvist påpekar dock att Zpotdrop skiljer sig på flera punkter när det gäller integritetsfrågor och användning.
Just nu arbetar 8 personer på Zpotdrop som under våren rekryterat från bland annat Fishbrain och Ericsson. Appen har också testats av en rad startup-profiler i Stockholm, som Leovegas-grundaren Gustaf Hagman och Truecallers vd Alan Mamedi, inför lanseringen.
"Zpotdrop har en möjlighet att vinna den här kategorin av nischade sociala nätverk på en global nivå. Jag upplever att behovet som Zpotdrop vill lösa dyker upp allt oftare", säger Alan Mamedi efter att ha testat appen.
Zpotdrop har tidigare tagit in kapital från inkubatorn Springfield.