Hoppa till innehållet

Svensk app utmanar Facebook(!)

Stockholmsbolaget Zpotdrop tar sig an en av de tuffaste konkurrenterna i världen. Med en social nätverksapp tar de upp kampen med Facebooks check in-funktion. ”Jag har haft idén i fyra år”, säger medgrundaren Oscar Rundqvist.

Oscar Rundqvist, grundare av Zpotdrop.
Oscar Rundqvist, grundare av Zpotdrop.

 För ett par dagar sedan lanserade Zpotdrop sin sociala nätverksapp. Idén är att användarna ska visa för sina vänner var de befinner sig och på så sätt få till spontana möten. Det öppnar i sin tur för en affärsmodell där företag kan rikta anpassad marknadsföring till användarna.

”Vi försöker ta bort alla sociala barriärer för att posta uppdateringar i appen. Målet att få användarna att frekvent posta var de befinner sig”, säger medgrundaren Oscar Rundqvist.

Läs mer: Så avgörs Kinneviks digitala framtid

Idén till tjänsten fick Oscar Rundqvist för flera år sedan. Men det var när han praktiserade i Vietnam som han pitchade idén för sin chef Christopher Brinkeborn Beselin. Han nappade på idén och gick in som investerare i bolaget.

Till saken hör att Christopher Brinkeborn Beselin startat e-handelssajten Lazada i Vietnam åt Rocket Internet. En sajt som i dag värderas till över 10 miljarder kronor.

Christopher Brinkeborn Besselin driver numera en egen investeringsverksamhet med fokus på att bygga företag i Vietnam.

”Vårt mål för Zpotdrop är att få fart på användandet i Sverige. Sen kommer vi att ta in riskkapital och gå ut internationellt, sannolikt via Vietnam och Sydostasien”, säger Oscar Rundqvist.

Zpotdrop fungerar som ett socialt nätverk baserat på var du befinner dig. 

Lanseringen i Sverige får med andra ord ses som ett försök på en liten testmarknad. Planen är att sen vända sig till Sydostasiens 600 miljoner invånare. De första dagarna har ett drygt tusental personer laddad ned appen.

”Vi har en grundlig plan med ambassadörer i olika städer, samarbeten med bloggnätverk och så har vi spelat in en lanseringsfilm och en lanseringslåt”, säger Oscar Rundqvist.

Zpotdrop är på sätt och vis en direkt konkurrent med Facebook eftersom check in-funktionen också finns hos dem. Oscar Rundqvist påpekar dock att Zpotdrop skiljer sig på flera punkter när det gäller integritetsfrågor och användning. 

Just nu arbetar 8 personer på Zpotdrop som under våren rekryterat från bland annat Fishbrain och Ericsson. Appen har också testats av en rad startup-profiler i Stockholm, som Leovegas-grundaren Gustaf Hagman och Truecallers vd Alan Mamedi, inför lanseringen.

"Zpotdrop har en möjlighet att vinna den här kategorin av nischade sociala nätverk på en global nivå. Jag upplever att behovet som Zpotdrop vill lösa dyker upp allt oftare", säger Alan Mamedi efter att ha testat appen.

Zpotdrop har tidigare tagit in kapital från inkubatorn Springfield.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera