Hoppa till innehållet

Svensk bakom en av Silicon Valleys första AI-fonder

Investeraren Nicolai Wadström reser pengar till riskkapitalbolaget Bootstraplabs nästa fond. Den här gången vill han investera i det som är på allas läppar: artificiell intelligens.

Nicolai Wadström är medgrundare och partner i riskkapitalbolaget Bootstraplabs, med säte i Silicon Valley.
Nicolai Wadström är medgrundare och partner i riskkapitalbolaget Bootstraplabs, med säte i Silicon Valley.

(Di Digital/San Francisco) Svensken Nicolai Wadström är inne på sitt nionde år i Silicon Valley. Han har själv startat ett antal internetbolag, men sedan 2004 har han istället ägnat sig åt rådgivning för entreprenörer. 2008 drog han igång riskkapitalbolaget Bootstraplabs och året efter flyttade han med familjen från Stockholm till Kalifornien.

Bootstraplabs började som en verksamhet för att hjälpa startups från andra delar av världen att etablera sig i Silicon Valley. Då investerade Nicolai Wadström sina egna pengar.

I dag har Bootstraplabs totalt 18 anställda, fyra på heltid och experter och rådgivare på deltid. I slutet av 2014 reste man en såddinvesteringsfond från affärsänglar och serieentreprenörer, för att kunna investera lite större summor i bolagen.

”Grundtanken lever fortfarande kvar, att det är värdefullt att kombinera humankapital med riskkapital”, säger Nicolai Wadström.

”Råd och dåd”, kallar han det.

30 procent av entreprenörerna från de 12 bolagen som Bootstraplabs hittills har investerat i kommer från USA, 50 procent från Europa och 20 procent från Asien. Det handlar om såddinvesteringar och tidiga A-rundor. Några exempel på bolag är presentationsverktyget Prezi, talangtjänsten Zerply och affärsängelnätverket Angellist.

Enligt Crunchbase var Bootstraplabs med och gjorde en såddinvestering på 1,5 miljoner dollar i Prezi 2009, i dag motsvarande ett värde på drygt 12 Mkr. Förra året ledde riskkapitalbolaget en A-runda i investeringsplattformen Trusted Insight på totalt 5,5 miljoner dollar, motsvarande 45 Mkr.

Hur stora investeringar det handlar om från fonden vill Nicolai Wadström inte specifiera, men han säger att de ligger på mellan 25 000 och 100 000 dollar, motsvarande mellan 200 000 och 800 000 kronor. Bolagen är tillsammans värderade till över 1 miljard dollar, drygt 8 miljarder kronor. 

Vi har inte haft några katastrofer än.

”Värdeökningen ser bra ut och vi har inte haft några katastrofer än, men det vet man aldrig när det händer. Det viktigaste är hur man hanterar det”, säger Nicolai Wadström.

Men visst finns det några av portföljbolagen som inte har gjort den resan han har hoppats på, medger han.

Från den befintliga fonden investerar Bootstraplabs i ”mjukvara möter data”. Men den nya fonden man är på väg att sätta upp är helt inriktad på artificiell intelligens, AI. Så vitt Nicolai Wadström vet finns det bara ytterligare en nischad AI-fond i Silicon Valley, Comet Labs som har kinesiska investerare i ryggen.

”Vi har smalnat av vårt fokus till det som kallas applied artificial intelligence”, säger Nicolai Wadström.

Den definitionen av AI går ut på att bygga något som gör en sektor mycket mer effektiv. Till exempel inom fintech med lösningar för krediter, försäkringar, betalningar och investeringar. Det kan också handla om tillämpningar för "internet of things" eller hälsa.

”Vi aggregerar massiva mängder data i världen. AI behövs för att ta reda på det. Ibland handlar det om chattrobotar, ibland om att behandla sjukdomar”, säger Nicolai Wadström.

Investerarna i fonden är så kallade ”high net worth individuals”, med andra ord rika privatpersoner, och företag. Hur mycket pengar det handlar om kan han inte säga. Men den blir liten, säger han, en så kallad ”mikrofond” som generellt brukar ha ett värde på från 75 miljoner dollar och under. Investeringarna från fonden kommer att ligga på upp till 500 000 dollar per bolag, motsvarande dryga 4 Mkr.

”Den är tillräckligt stor för att investera i 35–45 bolag”, säger Nicolai Wadström.

Det är fortfarande billigt att köpa in sig i AI.

Modellen för den nya fonden tillåter också följdinvesteringar från Bootstraplabs externa strategiska partners. Ett upplägg som gör att man kan investera fem gånger mer än fondens storlek.

”AI i sig är inget nytt, men det är fortfarande tidigt i utvecklingen och billigt att köpa in sig”, säger Nicolai Wadström.

Det har skett mycket forskning på området, men det har ännu inte utkristalliserat sig vilka som kommer att leda utvecklingen, menar han.

Nicolai Wadström tror att det kommer bli en bra investeringshöst, också i och med korrigeringen av marknaden som har skett under våren. Han håller dock inte med om att startupvärlden och riskkapitalklimatet i Europa knappar in på Silicon Valley. Tvärtom.

”Här är det mer aktivitet än någonsin. Om du bara visste hur många miljarder dollar som har kommit in i fonderna här första under första kvartalet”, säger Nicolai Wadström.

Han tycker också att trenden med etablerade stora företag som ger sig in startupvärlden är mycket mer märkbar i Silicon Valley. Och det handlar inte bara om it-jättar som Google, Facebook, Apple och Salesforce, som redan är etablerade här. Många andra amerikanska bolag har också öppnat kontor i dalen för att komma närmare och köpa in sig i olika startupbolag. Några exempel är Walmart och de större bankerna.

”De europeiska bolagen är överlag väldigt dåliga på att köpa upp startups för att öka sin innovationstakt. Idag behöver man ta till extern innovation för att vara konkurrenskraftig”, säger Nicolai Wadström.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera