Hoppa till innehållet

Svensk budtjänst går mot strömmen i USA

Det är hårda bud för uppstartsbolag som tävlar om transporter i New York-området. En rad välfinansierade spelare går på knäna, och inte ens Uber får sin speditionssatsning att lyfta. En svensk uppstickare ser dock sin omsättning öka.

Budtjänsten Wynd, med svensk grundare och New York som hemvist, har klarat sig utan större riskkapitalinvesteringar.
Budtjänsten Wynd, med svensk grundare och New York som hemvist, har klarat sig utan större riskkapitalinvesteringar.Foto: Wynd

Viljan att skicka paket med samma enkelhet som man beställer en uber-taxi har fått det att vattnas i munnen hos många riskkapitalister.

Mest omtalat på den amerikanska marknaden är Shyp, som för ett år sedan tog in 50 miljoner dollar, över 400 miljoner kronor, i sin senaste runda.

En Chicago-baserad konkurrent, Ship Bob, har tagit in över 40 miljoner kronor. Svenska Urb-it har tagit in tiotals miljoner kronor i kapital för att lansera liknande tjänster både i Sverige och i storstäder i Europa.

Läs mer: Trög start för hajpad leveranstjänst

Men marknaden för snabba bud i mobilen har visat sig vara utmanande. Shyp har tvingats säga upp 8 procent av sina anställda, i en manöver som ska styra bolaget mot större lönsamhet.

Andra har mött ett värre öde:

”Oöverstigliga utmaningar för vår affär har tvingat oss att avsluta detta kapitel”, skriver en spelare i branschen vid namn Shipster, på sin webbplats efter en konkurs.

Klimatet bland riskkapitalister är betydligt tuffare än för ett år sedan.

Att döma av utvecklingen på aktiemarknaden råder det knappast heller någon panik hos traditionella aktörer som Fedex eller UPS. Båda bolagens börskurser har klättrat över 10 procent i år, och har under lång tid utvecklats i linje med New York-börsens breda index S&P 500.

Svenske Leonard Schaltz, 28, spelar i samma bransch med den New York-baserade transporttjänsten Wynd. Även han har utvecklat en app som låter kunder ta ett fotografi på en sak, för att få en snabb offert på vad den kostar att transportera den.

Även han har blivit besviken över låg efterfrågan.

”Marknaden är inte riktigt där ännu”, säger han om konsumentstyrda appar för budtjänster.

Istället har hans rörelse riktat in sig på butiker i New York-området, för att sköta deras leveranser till kunder. Företagen kommer till Wynd genom nät-butiksbolaget Shopify, en tjänst för att sätta upp och driva nätbutiker.

Att integrera den svenska bud-appen med nätbutiker har varit ett hyggligt recept. Bolaget höjde sina intäkter från motsvarande 580 000 kronor i mars till 965 000 kronor i maj månad. Under maj nosade bolaget även på svarta siffror, med en förlust på omkring 8 000 kronor, säger Leonard Schaltz, som dessutom hoppas att strategin ska ge en skjuts åt den ursprungliga affärsmodellen.

”Genom att fokusera på e-handel så hoppas vi ta oss in i kundernas telefoner på den vägen.”Leonard Schaltz säger sig vara nöjd med utvecklingen hittills.

”Vi är dom enda som har lyckats utan några stora pengar från riskkapital”, säger han om verksamheten, som i dagsläget har 22 medarbetare.

Av dessa är sex fristående bud, som sköter upphämtningar medelst bolagets app. De flesta andra medarbetarna återfinns vid ett kontor i området Lower East Side på Manhattan.

Läs mer: Urb-it betalar it-konsulter med aktier

Wynd har hittills finansierats av Christian W. Jansson, som länge varit vd för Kappahl och som i dag bland annat är ordförande för Apoteket AB. Han har tillsammans med en amerikansk investerare vid namn Ryan Gorman har investerat motsvarande 8 miljoner kronor.

Att bolaget inte tagit mer kapital än så är dock inte helt frivilligt.

”Vi vill ta in nya pengar för att kunna hålla tempot uppe, och fortsätta att utöka vår säljstyrka.”

Leonard Schaltz arbetar nu med att säkerställa en investeringsrunda, men märker att uppgiften blivit mer utmanande.

”Jag skulle beskriva klimatet bland riskkapitalister som betydligt tuffare än för ett år sedan.”

Entreprenören tror att nedskrivningar bland flera tidigare hyllade och högt värderade uppstartsbolag bidrar till de kalla vindarna bland investerare. Till det kommer en skepsis mot bolag med en allt för avslappnad inställning till att skapa intäkter, tror han.

”Eftersom vi inte faller inom någon av dessa kategorier, så hade jag trott att det skulle gå enklare att ta in pengar. Men det är svårt att få någon först till dansen, trots att vi har en affärsmodell som fungerar.”

Vi anställer med mindre medel. Konkurrenter som tagit in stora pengar säger upp folk

Vid sidan av utmaningen med finansiering, väntar flera konkurrenter med stora plånböcker.

Bland dessa kan nämnas Postmates, som samordnar cykelbud med en mobil tjänst.

Taxi-sensationen Uber har också en sådan tjänst i New York, Chicago och San Francisco. Principen med Uber Rush är densamma som för att beställa en taxi, man ser på en karta var cyklisten befinner sig, men funktionen har aldrig fått samma genomslag som taxitjänsten. Uber har också tagit steg för närmare samarbeten med butiker, för att få fart på leveranserna.

Leonard Schaltz säger sig ändå se med tillförsikt på framtiden, särskilt då flera större rivaler dras med problem.

”Vi anställer med mindre medel, och våra konkurrenter som tagit in stora pengar säger upp folk.”

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera