Hoppa till innehållet

Svensk byggapp tar in pengar från 500 Startups

Acceleratorn 500 Startups investerar 1,5 miljoner kronor i svenska byggappen Icontrol. Nu ska bolaget växa med 400 procent på bara några månader.

 

Icontrol vill få bort allt pappersarbete på byggen.
Icontrol vill få bort allt pappersarbete på byggen.Bild: Icontrol

Med appen Icontrol (NTL) ska allt pappersarbete på en byggarbetsplats ersättas av en app. Nu har bolaget fått en investering på 1,5 miljoner kronor från acceleratorn 500 Startups.

”Vi var ute och pitchade vårt bolag i ett helt annat sammanhang när de kom fram och bad om kontaktuppgifter”, säger Alexander Selling, medgrundare och vd på Icontrol.

Den andra medgrundaren är Anton Fagerberg, som är finanschef i bolaget.

Alexander Selling berättar att de fick gå igenom ett antal intervjuer och instanser med 500 Startups innan acceleratorn investerade i Icontrol.

Läs mer: Här är startupbolagen som ska rädda bostadsmarknaden

”De är det bästa tillväxtprogrammet i världen just nu. Deras och vår ambition är nu att vi ska växa med 400 procent under fyra månader”, säger Alexander Selling.

Intäkterna för Icontrol kommer under november att uppgå till strax över 300 000 kronor.

500 Startups är en accelerator som investerat i över 1 500 bolag där storleken på investeringen är mindre, som mest 4,6 Mkr, enligt hemsidan.

Investering som 500 Startups gör är en så kallad såddrunda. Om Icontrol klarar tillväxtmålet på 400 procent kan de bli aktuella för ytterligare en kapitalrunda som 500 Startups tillsammans med andra investerare kan delta i.

Alexander Selling säger att 500 Startups får en väldigt liten ägarandel i och med investeringen. Icontrol värderas till 23 Mkr efter investeringen.

Utöver pengarna från 500 Startups får Icontrol också hjälp av acceleratorns nätverk med experter och investerare som bidrar med råd och tips.

”Anton Fagerberg (finanschef och medgrundare, reds. anm.) är på plats i USA på heltid medan jag åker fram och tillbaka. När det är dags för någon av de riktigt kända aktörerna vill jag vara på plats då vi får privat coachning av dem i till exempel marknadsföring och försäljning”, säger Alexander Selling.

Läs mer: Byggstartupen Fieldly prisades på Di Digitals Startup Tour

Pengarna från investeringen ska Icontrol främst använda till marknadsföring och försäljning.

”Just med tanke på att vi har en färdig produkt som är redo att gå ut till marknaden var det väldigt bra tajming med den här investeringen”, säger Alexander Selling.

”Vi ska etablera oss på hemmamarknaden här i Sverige och även ta oss in på andra marknader. Vi har ett gäng pilotprojekt i USA till exempel”, fortsätter han.

Alexander Selling är ingen nykomling i byggbranschen. Både hans pappa och farfar var aktiva i branschen under hela sina liv. Tidigare har Alexander Selling byggt appen Ispect som hjälpte besiktningsmän.

När Alexander Selling deltog i besiktningar såg han hur hundratals timmar gick förlorade på en byggplats då arbetsledare var tvungna att skriva rapporter.

”Arbetsledare på byggen spenderar i genomsnitt 30 procent av sin tid på att skriva rapporter”, säger han.

För att få bort pappersexercisen startade han 2014 Icontrol tillsammans med Anton Fagerberg.

”Många i byggbranschen är över 60 år och då krävs det en användarvänlig tjänst och det har vi byggt, den är väldigt enkel att använda. Den sparar våra användare 260 timmar per år och därmed en hel del pengar”, säger Alexander Selling.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera