Hoppa till innehållet

Svensk design erövrar Las Vegas

Svenska hörlursföretag sticker ut bland årets närmare 4 000 utställare på CES i Las Vegas. Och det är trådlösa hörlurar som gäller.

Den svenska generakonsuln i Las Vegas, Lena Walther, klipper bandet till den svenska frukostpaviljongen på CES tillsammans med initiativtagaren Tomas Bennich. Foto: Peter Fellman
Den svenska generakonsuln i Las Vegas, Lena Walther, klipper bandet till den svenska frukostpaviljongen på CES tillsammans med initiativtagaren Tomas Bennich. Foto: Peter Fellman

(Di Digital/Las Vegas) ”Jag tror det har mycket med musiken att göra och att vi har Spotify. Vi växer så det knakar just nu och det är de trådlösa hörlurarna som är hetast ”, säger Andreas Vural från det värmländska bolaget Happy Plugs. Under hösten utsågs bolaget till Värmlands digitala Gasell.

Jag mer eller mindre bor på flygplan.

I år räknar Happy Plugs med att sälja hörlurar för över 350 Mkr, men framgången kommer inte gratis.

”Jag mer eller mindre bor på flygplan. Just nu reser jag nästan 300 dagar per år”, säger Andreas Vural.

Han får medhåll av Kiril Trajkovski på Malmöföretag Earin, som har tillverkat trådlösa hörlurar sedan 2014.

”Men i och med att Apple nu lanserar sina trådlösa hörlurar tar det här fart på allvar. Vi ser en enorm ökning i efterfrågan”, säger Kiril Trajkovski.

På CES 2017 har de sällskap av ”storebror” Zound Industries, som spås nå en miljardsomsättning i år, men också av Urbanista, Defunc och Sudio. De är alla svenska hörlursbolag med en försäljning på mellan 30 och 100 Mkr.

Läs mer: Zound ror hem avtal – krattar för miljardnotering

Dessutom tar Norrköpingsduon Joachim Lindström och Filip Ummer stor plats med sin minimalistiskt designade monter för mobiltillbehör. Företaget heter Ideal of Sweden.

”Vi jobbade båda med mobiltelefoner när vi såg en nisch för snygga tillbehör för några år sedan. Vi har slitit hårt de första två åren men nu har vi fått vind under seglen och räknar med att sälja tillbehör för 150 Mkr i år”, säger Joachim Lindström.

Under CES-veckan samlade entreprenören Tomas Benich med hjälp av statliga Vinnova, Almi Invest, Tillväxtverket och Business Sweden de svenska företagen till en gemensam frukost. Han startade traditionen för några år sedan med ett tiotal företag gäster, men under CES 2017 passade närmare 100 svenska företag på att frukostmingla även med representanter från större företag såsom Telia, Ericsson och Electrolux.

”Det finns ett behov av att träffa andra och utbytta erfarenheter. Det är inte lätt för ett litet företag att komma hit till den här jättemässan första gången och veta vad du ska göra och vem du ska träffa. Där kan vi hjälpa till”, berättar Tomas Bennich.

Och hjälpen är välkommen. När den svenska generalkonsuln Lena Wather symboliskt klippte bandet för att inviga den svenska ”frukostpaviljongen” var jublet stort.

Jag har satsat mina besparingar, min lägenhet och allt jag har på detta.

Ett av bolagen på plats är Elin Elkehags Stilla, som är klar för en bredare kommersiell lansering av sina speciella blåtandsknappar inom de närmaste månaderna. Du kan fästa en rörelsedetektorn på din väska, barnvagn eller någon annan produkt som du inte vill att någon ska stjäla eller att du ska glömma ta med dig.

Foto:

Elin Elkehag (i mitten) hoppas på succé när hennes Stilla rörelsedetektor snart ska börjas säljas på bred front i Sverige och San Fransisco. Foto: Peter Fellman

”Jag har satsat mina besparingar, min lägenhet och allt jag har på detta och hoppas verkligen att det tar fart. Det är så spännande och vi får själva ständigt nya tips av användare på hur man kan använda våra knappar. Nu senast har vi förstått att Stilla är ett perfekt hjälpmedel för diabetessjuka att hålla ordning på sina mätapparater och sprutor”, säger Elin Elkehag som kommer att lansera Stilla både i Sverige och i San Francisco.

Bränslecellstillverkaren My FC, med 15 anställda, blev känd för en bredare allmänhet när Barack Obama imponerades av KTH-företaget under sitt Sverigebesök för några år sedan. Sedan dess har Björn Westerholm och hans kolleger arbetat vidare och står nu klara för en kommersiell lansering av sitt mobilbatteri. My FC är noterat på First North och har blivit en småspararfavorit.

”Nu är vi mogna att ta det här steget. Vi fick vårt första kommersiella genombrott tack vare avtalet med Kinas största mobildistributör Telecommunications i december på vår mobilladdare där bränslet består enbart av salt och vatten”, berättar Björn Westerholm.

Läs mer: Fingerprint-veteranen går in i My FC

Det kinesiska ramavtalet är på 1,3 miljoner enheter sträcker sig över två år, men det finns enligt honom ett åtagande på 400 000 enheter i ett första steg som är värt 150 miljoner kronor för My FC.

”Det måste vara världens största affär med den här typen av teknik”, säger Björn Westerholm.

I Sverige har My FC ett samarbetsavtal med operatören Tre, men han vågar inte säga när det första mobilbatteriet kommer ut på den svenska marknaden.

”Jag hoppas att vi har en kommunikationsplan och lansering av produkten under året men mera än så kan jag inte säga utan det är upp till Tre”, konstaterar Björn Westerholm.

Vi vill göra hälsoprodukter för människor som inte är sjuka.

Foto:

Happy Plugs grundare Andreas Vural omgiven av Lifesums affärsutvecklare Markus Falk (tv) och operativa chef Marcus Gners (th).

Hälsoappen Lifesum fortsätter att växa och har för nu samlat på sig 17 miljoner användare. Lifesum avslutade i somras en finansieringsrunda och ser nya möjligheter inom det växande området digital hälsa. I dag arbetar ett femtiotal personer på Lifesum i Stockholm och bolaget omsätter knappt 100 Mkr.

Läs mer: Lifesum-doldisar storsäljer och vill starta nytt

”Vi fördubblar nu omsättningen för varje år och för oss är användartillväxten det viktigaste och att vi är med på det som pågår just nu, nämligen konsolideringen av klinisk hälsa. Vi vill göra hälsoprodukter för människor som inte är sjuka”, säger en av grundarna till Lifesum Marcus Gners.

Fotnot: Tidigare angav vi i texten att Happy Plugs räknade med att sälja hörlurar för 100 miljoner kronor i år. Det stämmer inte. Bolagets prognos är i själva verket 350 miljoner kronor.

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera