Hoppa till innehållet

Svensk diabetesapp går ihop med Silicon Valley-konkurrent

Göteborgsbolaget Diasend går ihop med Silicon Valley-konkurrenten Glooko och tar in 70 miljoner från bland annat Samsung Ventures.

Anders Sonesson, vd Diasend, och Rick Altinger, vd för Glooko, gör gemensam sak
Anders Sonesson, vd Diasend, och Rick Altinger, vd för Glooko, gör gemensam sak

Digital hälsa har blivit ett hett område. Ett ökande intresse hos människor av att övervaka sin egen hälsa i kombination med vårdens sug efter mer effektiva lösningar har lett till en explosion av bolag i gränslandet mellan vård och it.

I dag kom nyheten att det svenska diabetesstartupbolaget Diasend slås samman Silicon Valley-bolaget Glooko, vilket sajten Breakit var först att rapportera.

I samband med sammanslagningen tar man in 70 miljoner kronor från bland andra Samsung Ventures. Bland investerarna finns även Canaan Partners och Social Capital.

”För oss är det fantastiska nyheter som ger oss möjlighet att växa både i Sverige och internationellt”, säger Diasends vd Anders Sonesson till Di Digital.

Diasends lösning låter diabetespatienter och vårdpersonal samla in data från glukosmätare och insulinpumpar, som sedan synliggörs i en app.

Silicon Valley-bolaget Glooko, vars varumärke det gemensamma bolaget kommer att behålla, har utvecklat en liknande tjänst, men som även låter patienter logga sitt näringsintag.

Diasend finns idag i 27 olika länder och på 3 000 kliniker som utnyttjar deras tjänster. USA är redan i dag bolagets största marknad och utöver i Göteborg har bolaget även anställda i Chicago och England. I och med sammanslagningen tar man även steget in i Silicon Valley.

Diabetes är ett populärt område att rikta in sig på för digitala hälsobolag. På Glookos hemmamarknad USA finns hela 29 miljoner personer med diabetes och 86 miljoner personer över 20 år med förstadium av sjukdomen, enligt hälsomyndigheten CDC.

I samband med sammanslagningen kommer det nya bolaget att utöka verksamheten i Göteborg.

”Det finns många fördelar med att växa i Göteborg jämför med Silicon Valley, inte minst då det kommer till att locka den bästa personalen. Glookos huvudkontor ligger bara två kilometer från Googles, och för oss är det tufft att kämpa om utvecklare med de största jättarna”, säger Anders Sonesson.

Digital hälsa har vuxit kraftigt de senaste åren. Hittills i år har inte mindre än 30 större sammanslagningar skett inom området, rapporterar branschtidningen MobiHealthNews. I och med det är 2016 är på god väg att slå föregående år då det kommer till antalet strukturaffärer.

En av årets största affärer på området är Apples köp av data-startupen Gliimpse för en okänd summa. Gliimpse samlar in patientdata från olika källor och sammanställer den i en gemensam rapport.

Tidigare i år köpte Nokia Technologies det franska hårdvarubolaget Withings, som bland annat utvecklar aktivitetsarmband och uppkopplade vågar, för 1,5 Mkr.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera