Hoppa till innehållet

Svensk entreprenör i storbråk med Google: “Som att prata med en vägg”

Google anklagar det svenska webbföretaget Jalbum för manipulerade sökresultat. Grundaren David Ekholm slår ifrån sig och är mycket kritisk till sökjätten. “Det finns ingen människa att kontakta för dialog”, säger han.  

David Ekholm är vd och medgrundare på Jalbum.
David Ekholm är vd och medgrundare på Jalbum.Foto: Privat

Det är svårt att underskatta Googles makt på webben. En bra placering i sökjättens resultat kan vara helt avgörande för att driva kunder och nya användare till en tjänst. Samtidigt tvekar inte Google att slå ned på sajter man tycker bryter mot god webbetik. Att uteslutas ur sökresultaten kallas på branschspråk för svartlistning, och kan få helt förödande resultat.

En som drabbats – men fått upprättelse – är webbentreprenören Ted Valentin. Hans sajter svartlistades utan förklaring av Google år 2009, men sökjätten ångrade sig sedan, erkände sitt misstag och bad Ted Valentin om ursäkt

Nu är en liknande historia på väg att rullas upp igen. Åtminstone påstår entreprenören David Ekholm det. Han driver den svenskgrundade webbtjänsten Jalbum, ett verktyg för bloggare och andra som vill skapa fotoalbum på sina sajter.

Google anklagar nu hans bolag för att ha manipulerat sin ranking hos sökmotorn. David Ekholm hävdar å sin sida att det Google tolkar som manipulation snarare är en naturlig följd av att Jalbum är en populär tjänst med många användare.

“Google uttrycker ännu så länge inte något explicit hot, men vi vet vad det handlar om. Antingen sänks ens ranking eller i värsta fall svartlistas man“, säger David Ekholm.

I sak handlar tvisten om att fotoalbum byggda med Jalbum, när de publiceras på webben, kommer med en länk tillbaka till jalbum.net. Enligt Google betyder det att Jalbum på artificiell väg blåser upp sin ställning i sökresultaten.

David Ekholm håller inte med:

“Det handlar inte om spamlänkar. Det handlar helt enkelt om att många använder vår tjänst och gillar den. Det är exakt den typ av beteende som Google vill uppmuntra”, säger han.

Till saken hör att Jalbum inte har någon kontroll över länkarna ifråga, säger David Ekholm. Det eftersom Jalbum-mjukvaran, som genererar länkarna, körs lokalt på användarnas datorer.

“Många av de här länkarna kommer från gamla versioner av vår produkt som vi inte har kontroll över”, säger han.

Konsekvenserna kan bli enorma för små företag. Google ser inte det själva.

Jalbum är för många användare den första eller andra träffen på Google vid sökningar efter till exempel “web gallery software” och “image gallery software”. Bolagets sajt jalbum.net får ungefär 30 procent av sina besökare från Google, enligt David Ekholm.

David Ekholm är mycket kritisk till Googles upplevda ointresse av att låta honom komma till tals. Han säger att han försökt få kontakt med någon på bolaget för att förklara sig, men utan resultat.

“Det finns ingen människa att kontakta för dialog. Man är dömd på förhand och ges bara möjlighet att klicka på en “request review”-knapp när man tagit bort länkarna”, säger han.

“Konsekvenserna av sådant här kan bli enorma för små företag som mitt. Google ser inte det själva. Det känns som att slåss mot en stor maskin som inte svarar”, fortsätter David Ekholm.

År 2008 tog Jalbum in 23 Mkr i riskkapital för att utmana de stora bildplattformarna på webben. Satsningen kom dock av sig och sedan dess har verksamheten drivits vidare i liten skala.   Omsättningen har legat stadigt runt 5 Mkr de senaste åren. Jämte grundaren David Ekholm jobbar två anställda och ett par konsulter i bolaget.

Bolaget är även känt för dess tidigare vd, Carl Manneh, som senare gick vidare till att medgrunda miljardsuccén Mojang.

Gustaf Brusewitz, informationsansvarig på svenska Google, hälsar i ett mejl att bolaget aldrig kommenterar pågående fall men lämnar ändå följande kommentar:

“Som vi tydliggör i våra webmaster guidelines så förbjuder vi beteenden såsom link schemes och cloaking som syftar till att förändra sidrankingen”, skriver Gustaf Brusewitz.

“Om webmastern fortfarande har frågor eller behöver support så är Webmaster Forum en bra resurs”, fortsätter han.

Läs även: Googlemysteriet som gjorde en 50-årig VVS-reparatör till Egyptens hetaste man

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera