Det är svårt att underskatta Googles makt på webben. En bra placering i sökjättens resultat kan vara helt avgörande för att driva kunder och nya användare till en tjänst. Samtidigt tvekar inte Google att slå ned på sajter man tycker bryter mot god webbetik. Att uteslutas ur sökresultaten kallas på branschspråk för svartlistning, och kan få helt förödande resultat.
En som drabbats – men fått upprättelse – är webbentreprenören Ted Valentin. Hans sajter svartlistades utan förklaring av Google år 2009, men sökjätten ångrade sig sedan, erkände sitt misstag och bad Ted Valentin om ursäkt.
Nu är en liknande historia på väg att rullas upp igen. Åtminstone påstår entreprenören David Ekholm det. Han driver den svenskgrundade webbtjänsten Jalbum, ett verktyg för bloggare och andra som vill skapa fotoalbum på sina sajter.
Google anklagar nu hans bolag för att ha manipulerat sin ranking hos sökmotorn. David Ekholm hävdar å sin sida att det Google tolkar som manipulation snarare är en naturlig följd av att Jalbum är en populär tjänst med många användare.
“Google uttrycker ännu så länge inte något explicit hot, men vi vet vad det handlar om. Antingen sänks ens ranking eller i värsta fall svartlistas man“, säger David Ekholm.
I sak handlar tvisten om att fotoalbum byggda med Jalbum, när de publiceras på webben, kommer med en länk tillbaka till jalbum.net. Enligt Google betyder det att Jalbum på artificiell väg blåser upp sin ställning i sökresultaten.
David Ekholm håller inte med:
“Det handlar inte om spamlänkar. Det handlar helt enkelt om att många använder vår tjänst och gillar den. Det är exakt den typ av beteende som Google vill uppmuntra”, säger han.
Till saken hör att Jalbum inte har någon kontroll över länkarna ifråga, säger David Ekholm. Det eftersom Jalbum-mjukvaran, som genererar länkarna, körs lokalt på användarnas datorer.
“Många av de här länkarna kommer från gamla versioner av vår produkt som vi inte har kontroll över”, säger han.
Konsekvenserna kan bli enorma för små företag. Google ser inte det själva.
Jalbum är för många användare den första eller andra träffen på Google vid sökningar efter till exempel “web gallery software” och “image gallery software”. Bolagets sajt jalbum.net får ungefär 30 procent av sina besökare från Google, enligt David Ekholm.
David Ekholm är mycket kritisk till Googles upplevda ointresse av att låta honom komma till tals. Han säger att han försökt få kontakt med någon på bolaget för att förklara sig, men utan resultat.
“Det finns ingen människa att kontakta för dialog. Man är dömd på förhand och ges bara möjlighet att klicka på en “request review”-knapp när man tagit bort länkarna”, säger han.
“Konsekvenserna av sådant här kan bli enorma för små företag som mitt. Google ser inte det själva. Det känns som att slåss mot en stor maskin som inte svarar”, fortsätter David Ekholm.
År 2008 tog Jalbum in 23 Mkr i riskkapital för att utmana de stora bildplattformarna på webben. Satsningen kom dock av sig och sedan dess har verksamheten drivits vidare i liten skala. Omsättningen har legat stadigt runt 5 Mkr de senaste åren. Jämte grundaren David Ekholm jobbar två anställda och ett par konsulter i bolaget.
Bolaget är även känt för dess tidigare vd, Carl Manneh, som senare gick vidare till att medgrunda miljardsuccén Mojang.
Gustaf Brusewitz, informationsansvarig på svenska Google, hälsar i ett mejl att bolaget aldrig kommenterar pågående fall men lämnar ändå följande kommentar:
“Som vi tydliggör i våra webmaster guidelines så förbjuder vi beteenden såsom link schemes och cloaking som syftar till att förändra sidrankingen”, skriver Gustaf Brusewitz.
“Om webmastern fortfarande har frågor eller behöver support så är Webmaster Forum en bra resurs”, fortsätter han.
Läs även: Googlemysteriet som gjorde en 50-årig VVS-reparatör till Egyptens hetaste man