Hoppa till innehållet

Svensk Kickstarter-succé får jättekund i USA

Det började med en Kickstarter-kampanj. Nu ska leksakstillverkaren Strawbees börja leverera till amerikanska Barnes & Noble. ”Vi väntar oss att försäljningen trefaldigas i år”, säger vd:n Erik Bergelin.

Strawbees vd Erik Bergelin.
Strawbees vd Erik Bergelin.Foto: Strawbee

Först skulle it-profilen Jessica Stael von Holstein göra lego av glasspinnar. Nu vill Strawbees förvandla sugrör till pedagogiska leksaker med hjälp av sina plastmoduler.

Strawbees har tagit fram en plastbit som fungerar som nod i ett sugrörsbygge.

Strawbees har tagit fram en plastbit som fungerar som nod i ett sugrörsbygge. Idén påminner om den amerikanska leksaksserien Tinkertoys.

Idén är enkel men tydligen iögonfallande. Efter att ha medverkat på leksaksmässor i New York och tyska Nüremberg i år har bolaget fått en stor fisk på kroken, nämligen amerikanska Barnes & Noble. Bolaget är kanske mest känt som bokhandlare men säljer även leksaker och andra varor via nätet.

”Affären kom efter att vi hade visat upp oss på leksaksmässan i New York och i Tyskland. De hade sett oss redan när vi hade Kickstarter-kampanjen. De gillar innovativa produkter”, säger Strawbees vd Erik Bergelin.

Göteborgsbolaget, som 2014 tog in närmare 800 000 kronor i en uppmärksammad Kickstarter-kampanj, siktar nu på att göra en nyemission för att bana väg för expansion utomlands. Huvudmarknaderna har hittills varit sådana som Norden, USA och Japan.

I dagsläget står utbildningssektorn för 60 procent av Strawbees försäljning. Dock lär butikshandel stiga till omkring 80 procent av de totala intäkterna med Barnes & Noble som återförsäljare. Kedjan har 640 butiker i USA.

”Butikshandeln kommer att gå upp väldigt mycket nu”, säger han Erik Bergelin.

Strawbees nådde en omsättning på 2,4 miljoner kronor i fjol. I år väntar man sig att den siffran trefaldigas.

Läs mer: Pugz blev Sveriges mest framgångsrika Kickstarter någonsin

Läs mer: Kickstarter granskar drönarbluffen

Innehåll från Visma AmiliAnnons

Inkassobolaget utmanar branschen ”Vi är en del av lösningen”

Visma Amili rapporterar en tvåsiffrig tillväxt och en stark marginal för andra året i rad.  Vidareutvecklingen av bolagets produkterbjudande med fokus på smarta fakturor, tillsammans med stora investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur, har visat sig avgörande för bolagets starka resultat.

Trots försämrat konjunkturläge rapporterar Visma Amili, som levererar tekniska lösningar inom faktura-, påminnelse- och inkassohantering, en tillväxt på 14% under 2023. 

Magnus Månsson, vd på Visma Amili, betonar värdet av bolagets investering i teknisk infrastruktur. En satsning som gör det möjligt att erbjuda en helhetslösning som avlastar kundernas egen ekonomiavdelning. Med ett utökat fokus på att optimera fakturaprocessen och erbjuda lösningar som frigör tid och förbättrar likviditeten för kunderna, har Visma Amili förstärkt sin position som en stabil och pålitlig partner för både företag och myndigheter.

– Våra kunder vill inte ägna sig åt kravhantering, men måste få betalt för sina tjänster. Att fler kunder använder oss redan på fakturastadiet möjliggör för en stabil affärsmodell som gynnar både oss och våra kunder, förklarar Månsson.

Kundcentrerad utveckling främjar en sund kreditmarknad

Under det gångna året har Visma Amili lagt stor vikt vid att stödja en sund kreditmarknad. Genom att hantera förfallna fakturor på ett schysst och effektivt sätt sätter Visma Amili människan i fokus. En viktig satsning är den egenutvecklade betalplattformen som ger fakturamottagaren tillgänglighet dygnet runt, möjlighet att välja bland flera betalningsalternativ och realtidsåterkoppling på över 70 olika språk.

– Vi är en del av lösningen, inte en förvärrande faktor i ekonomisk utsatthet. Vårt uppdrag är att främja en sund kreditmarknad och våra satsningar speglar vårt engagemang för att uppnå det målet, säger Månsson.

Expertkompetens från en av Europas ledande koncerner

Trots betydande investeringar i både organisation och teknisk infrastruktur har Visma Amili lyckats behålla en stark marginal på 24%. Ett resultat som vittnar om företagets engagemang för att leverera produkter som ger verkligt värde till kunder.

Visma Amili ingår tillsammans med 180 andra produktbolag i Visma-koncernen, en av Europas ledande leverantörer av affärskritisk mjukvara. Koncernen har levererat en exponentiell tillväxt de senaste 20 åren och rapporterade 2023 en tillväxt på nästan 2,4 miljarder euro. Tillgången till global kompetens och resurser stärker Visma Amilis tekniska utveckling och möjliggör ännu effektivare och säkrare produkter.

I en tid av ökad konkurrens fortsätter Visma Amili att utmana branschen. Med visionen om att vara en framstående leverantör av molnbaserade faktura-, påminnelse- och inkassolösningar, ligger bolagets fokus på att leverera lösningar som optimerar och automatiserar företags och myndigheters ekonomiska processer.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Visma Amili och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera