Hoppa till innehållet

Svensk lösenordsnyckel tar Silicon Valley med storm

Det svenska bolaget Yubico står inför sitt stora genombrott. I dagarna har de fått med Dropbox på tåget mot en global säkerhetsstandard för lösenord på nätet. 

Stina Ehrensvärd, vd för Yubico.
Stina Ehrensvärd, vd för Yubico.Foto: Anna Möller

”Tänk att sätta Google, Microsoft, Facebook och Bank of America i ett rum och få dem att enas om hur man ska identifiera användare på nätet. Det är supersvårt för många vill själva äga lösningen. Vi har fått vara som ett Schweiz i förhandlingarna”, säger Stina Ehrensvärd, vd och medgrundare av det svenska säkerhetsföretaget Yubico

Yubico har tagit fram en USB-nyckel som används för så kallad tvåfaktorverifierning. USB-nyckeln genererar nya inloggningskoder varje gång den används och ger på så sätt ett säkrare sätt att logga in på webbplatser.

”Man kan säga att det är ett globalt, skalbart Bank-ID”, säger Stina Ehrensvärd.

 

Det måste vara superenkelt. Säkerhetslösningar går inte att skala upp om de inte är superenkla.

 

I dag har Yubico drygt 3 miljoner användare men siktet är inställt på att bli den internationella standarden för säkra inloggningar.

”Det måste vara superenkelt. Säkerhetslösningar går inte att skala upp om de inte är superenkla. Folk drar sig från krångliga lösningar."

Stina Ehrensvärd bor sedan fyra år tillbaka i Palo Alto. Då tecknade Yubico ett avtal med Google och har sedan dess arbetat tillsammans med dem för att ta fram den säkerhetslösning som de nu hoppas ska bli global standard.

”Vi har nu stöd i Gmail och Dropbox. Innan året är slut kommer vi att kunna koppla in ett antal andra stora internettjänster”, säger hon. 

I själva Silicon Valley har säkerhetsnyckeln redan kommit långt. 8 av världens 10 största internetföretag använder Yubicos lösning internt.

 ”Vi har några kilometer här där vi är världsledande”, säger Stina Ehrensvärd med ett skratt. 

I år räknar Yubico med att omsätta strax över 200 miljoner kronor och gå med vinst. 

”Vi är inte jättestora, men vi kommer att bli”, säger Stina Ehrensvärd.

Bolaget har inte tagit in några stora summor riskkapital. Två välkända affärsänglar finns dock bland investerarna. Den ene är Marc Benioff, grundare och vd för bolaget Salesforce, den andre är Ram Shiriram, som sitter i Googles styrelse.

”Just nu har vi tillräckligt med kapital för att göra det vi vill. Riskkapital är aldrig är gratis. Det finns många bolag som tagit in för mycket pengar och förväntningarna har skruvats upp så mycket att de inte lyckats gå vidare.”

”Men vi funderar på hur vi ska göra framåt. Vi har en diskussion om det så det skulle kunna bli så att vi tar in ytterligare investerare senare i år.”

Läs mer: Den stora blåsningen med Telias e-legitimation

Intresset för Yubicos säkerhetslösning har också börjat sprida sig utanför internetvärlden. I våras hade Stina Ehrensvärd ett möte med president Barack Obama och även amerikanska försvaret har blivit en samarbetspartner.

”De säger att Sverige är det land, näst efter USA, som de helst gör affärer med. Sverige anses vara ett pålitligt land med bra ingenjörer.”

”En rolig sak är också att när vi gör affärer i Tyskland så gillar de också att vi är svenskar. Men där är det på grund av NSA som skadat USA:s anseende.” 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera