Ehandelsbolaget Skruvat.se säljer reservdelar till bilar och har vuxit kraftigt de senaste åren. Nu köper det franska bolaget Mobivia Skruvat.se.
Skruvat grundades 2008 av Robert Risberg och Peter Jakobsson och omsatte i fjol 210 Mkr med nollresultat. Bolaget pekas allt oftare ut som en konkurrent till börsnoterade Mekonomen. Sedan drygt två år tillbaka har riskkapitalbolaget Scope varit en av de större ägarna i Skruvat men de säljer nu sin andel till Mobivia.
”Vår plan var att ligga kvar betydligt längre men vi såg intresse från marknaden och tyckte att det var lika bra att inleda en försäljning redan nu. Vi säljer eftersom vi får bra betalt helt enkelt”, säger Andreas Ossmark, partner på Scope.
Mobivias köp av Skruvat är den andra affären på drygt ett år i Sverige. I fjol köpte Mobivia ehandelsbolaget Bythjul.se av bland annat riskkapitalbolaget Verdane.
”Nu har vi både hjul och reservdelar. Skruvat och Bythjul är två starka varumärken som vi tror kan öka sin marknadsandel i Norden och ha tydliga synergier mellan sig”, säger Jean-Michel Fabre, chef för utveckling och partnerskap på Mobivio.
Mobivia är en fordonsservicegrupp med flera olika varumärken. De är i dag ett av Europas största bolag på området och har en tydlig strategi att växa i Norden.
”Vi vill bli mindre beroende av den franska marknaden och har identifierat Norden som en marknad som är intressant för oss. Planen för Skruvat och Bythjul är främst att de ska växa på sina befintliga marknader och ta marknadsandelar i Norden”, säger Jean-Michel Fabre.
Grundarna av Skruvat, Robert Risberg och Peter Jakobsson, kommer att vara kvar i bolaget och kvarstår även som aktieägare i bolaget. Någon köpesumma har inte kommunicerats men baserat på värderingar vid liknande försäljningar bör Skruvat värderas till strax under 500 miljoner kronor.
Skruvat och Bythjul kommer att finnas kvar som fristående varumärken framöver och Mobivia tittar också aktivt efter fler potentiella förvärv för att stärka sin position.
”Vi tittar efter bolag som kan ge oss ytterligare synenrgier men det handlar helt om vilka möjligheter som dyker upp”, säger Jean-Michel Fabre.
Hur ser ni på konkurrenssituationen med till exempel Mekonomen?
”Mekonomen är ett starkt bolag som vi har respekt för men de bygger sin affär på fysiska försäljningsställen medan vi kan leda ehandeln. Vi tror att det kan bli mer konkurrens över tid men vi är inte ett riskkapitalbolag som investerar för att sälja, vi investerar för att behålla långsiktigt”.