Hoppa till innehållet

Svensk miljardär investerar i ljudbolaget Dirac

Svenska Dirac tar in 44 miljoner kronor i riskkapital för att optimera ljud i VR- och AR-miljöer. Miljardären Staffan Persson och Fingerprints tidigare vd Jörgen Lantto är bland investerarna.

Staffan Persson (tv) och Fingerprints tidigare vd Jörgen Lantto investerar i ljudbolaget Dirac.
Staffan Persson (tv) och Fingerprints tidigare vd Jörgen Lantto investerar i ljudbolaget Dirac.

Dirac (NTL) utvecklar en teknik förbättrar ljudkvaliteten i elektronikprodukter. Bland kunderna finns flera kinesiska mobiltelefontillverkare.

Vi vill bygga något riktigt stort

Ljudbolaget omsatte 30 miljoner kronor under 2015 och ska enligt sajten Breakit ha sett en tillväxt på mer än 60 procent i fjol.

Nu tar Dirac in 44 miljoner kronor i riskkapital från investerare som den tidigare Fingerprint-chefen Jörgen Lantto, Staffan Perssons Swedish Capital och kinesiska AAC Technologies, rapporterar Breakit.

Fingerprint-veteranen blir även ny styrelseledamot i bolaget.

Tanken är att bolaget ska utveckla sin teknik för att optimera ljud VR- och AR-miljöer.

”Vi vill bygga något riktigt stort. Överallt där det finns ljud kan vi göra det bättre, renare eller högre. Det är en väldigt stor marknad, som tidigare varit väldigt traditionell och analog”, säger Diracs vd och medgrundare Mathias Johansson till sajten.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera